نزدیکی ظهور در نظر امام خامنه ای!

سم الله الرحمن الرحیم

 

«هیچ وقت نمیشود گفت که حالا سالها یا مدتها مانده است که این اتفاق بیفتد، هیچ وقت هم نمیشود گفت که این حادثه نزدیک است و در همین نزدیکى اتفاق خواهد افتاد. همیشه باید مترصد بود،»

 

کلمات فوق، گزیده ای از فرمایشات امام خامنه ای، در جمع تخصصی مهویت است که 90/4/19 ایراد کرده است. بعد از ماه ها سکوت معنا دار مقام معظم رهبری در این خصوص، و فیصله دادن به درگیری های چند ماهه در خصوص مستند ظهور بسیارنزدیک است، یاد آوری چند نکته ضروریست.

1-      تاکید معظم له بر کار عالمانه، دقیق و پرهیز از کارهای عامیانه و جاهلانه  که به حق پایه و اساس هر رشته تخصصی، به خصوص مهدویت است.« از کارِ عالمانه و همراه با دقت در مسئله‌ى انتظار و مسئله‌ى دوران ظهور نباید غفلت کرد. و از کارِ عامیانه و جاهلانه بشدت باید پرهیز کرد. از جمله‌ى چیزهائى که میتواند یک خطر بزرگ باشد، کارهاى عامیانه و جاهلانه و دور از معرفت و غیر متکى به سند و مدرک در مسئله‌ى مربوط به امام زمان (عجّل‌اللَّه تعالى فرجه الشّریف) است، که همین زمینه را براى مدعیان دروغین فراهم میکند.»

2-      تاکید بر غلط اندار بودن تطبیق: «در طول تاریخ مدعیانى بودند؛ بعضى از مدعیان هم همین چیزى که حالا اشاره کردند، یک علامتى را بر خودشان یا بر یک کسى تطبیق کردند؛ همه‌ى اینها غلط است. بعضى از این چیزهائى که راجع به علائم ظهور هست، قطعى نیست؛ چیزهائى است که در روایات معتبرِ قابل استناد هم نیامده است؛ روایات ضعیف است، نمیشود به آنها استناد کرد. آن مواردى هم که قابل استناد هست، اینجور نیست که بشود راحت تطبیق کرد. همیشه عده‌اى این شعرهاى شاه نعمت‌اللَّه ولى را - در طول سالهاى متمادى و در موارد زیادى - بر آدمهاى مختلفى در قرون مختلف تطبیق کردند، که بنده دیدم. گفتند بله، اینى که گفته من فلان کس را، فلان جور مى‌بینم، این فلان کس است؛ یک شخصى را گفته‌اند. باز در یک زمان، صد سال بعد مثلاً، یک کس دیگرى را پیدا کردند و به او تطبیق کردند! اینها غلط است، اینها کارهاى منحرف‌کننده است، کارهاى غلطانداز است. وقتى انحراف و غلط به وجود آمد، آن وقت حقیقت، مهجور خواهد شد، مشتبه خواهد شد، وسیله‌ى گمراهى اذهان مردم فراهم خواهد شد؛ لذا از کارِ عوامانه، از تسلیم شدن در مقابل شایعات عامیانه بایستى بشدت پرهیز کرد. کارِ عالمانه، قوى، متکى به مدرک و سند، که البته کار اهل فنِ این کار است، این هم کار هر کسى نیست، باید اهل فن باشد، اهل حدیث باشد، اهل رجال باشد، سند را بشناسد، اهل تفکر فلسفى باشد؛ بداند، حقایقى را بشناسد، آن وقت میتواند در این زمینه وارد میدان شود و کار تحقیقاتى انجام دهد. این بخش از کار را هرچه ممکن است، بیشتر باید جدى گرفت تا راه ان‌شاءاللَّه براى مردم باز شود؛ هرچه دلها با مقوله‌ى مهدویت آشنا شود و انس پیدا کند و حضور آن بزرگوار براى ما، ما مردمى که در دوران غیبت هستیم، محسوستر شود و بیشتر حس کنیم و رابطه بیشتر داشته باشیم، این براى دنیاى ما و براى پیشرفت ما به سمت آن اهداف بهتر خواهد بود.»

3-      انتظار و مترصد بودن: «مسئله‌ى انتظار هم که جزء لاینفک مسئله‌ى مهدویت است، از آن کلیدواژه‌هاى اصلى فهم دین و حرکت اساسى و عمومى و اجتماعى امت اسلامى به سمت اهداف والاى اسلام است؛ انتظار؛ انتظار یعنى ترغب، یعنى مترصد یک حقیقتى که قطعى است، بودن؛ این معناى انتظار است. انتظار یعنى این آینده حتمى و قطعى است؛ بخصوص انتظارِ یک موجود حىّ و حاضر؛ این خیلى مسئله‌ى مهمى است. اینجور نیست که بگویند کسى متولد خواهد شد، کسى به وجود خواهد آمد؛ نه، کسى است که هست، وجود دارد، حضور دارد، در بین مردم است. در روایت دارد که مردم او را مى‌بینند، همچنانى که او مردم را مى‌بیند، منتها نمیشناسند. در بعضى از روایات تشبیه شده است به حضرت یوسف که برادران او را میدیدند، بین آنها بود، در کنار آنها بود، روى فرش آنها راه میرفت، ولى نمیشناختند. یک چنین حقیقت بارز، واضح و برانگیزاننده‌اى؛ این کمک میکند به معناى انتظار. این انتظار را بشریت نیاز دارد، امت اسلامى به طریق اولى‌ نیاز دارد. این انتظار، تکلیف بر دوش انسان میگذارد. وقتى انسان یقین دارد که یک چنین آینده‌اى هست؛ همچنانى که در آیات قرآن هست: «و لقد کتبنا فى الزّبور من بعد الذّکر انّ الارض یرثها عبادى الصّالحون. انّ فى هذا لبلغا لقوم عابدین»(1) - مردمانى که اهل عبودیت خدا هستند، میفهمند - باید خود را آماده کنند، باید منتظر و مترصد باشند. انتظار لازمه‌اش آماده‌سازى خود هست. بدانیم که یک حادثه‌ى بزرگ واقع خواهد شد و همیشه منتظر باشید.»

نکته ای که باید توجه داشت، مسئله نزدیکی ظهور در بیانات معظم له است؛ آیا در مورد نزدیکی ظهور در بیانات ایشان مطلبی است یا نه؟

مقام عظمای ولایت، مطالب جالب و خواندنی در مورد مهدویت دارند که در سایت نشر آثار با جستجوی «ظهور نزدیک» می توان به مطالب گوهر باری دست یافت. یکی از آنها ذکر این نکته است: « امروز، هم بشریت بیش از بسیاری از دورانهای تاریخ، دچار ظلم و جور است، هم پیشرفتی که امروز بشریت کرده است، معرفت پیشرفته تر است. ما به زمان ظهور امام زمان (ارواحنا فداه) این محبوب قلبی انسانها نزدیک شده ایم زیرا معرفتها پیشرفت کرده است.» تاریخ: 3/9/78 بیانات مقام معظم رهبری در جشن بزرگ منتظران ظهور همزمان با هفتۀ بسیج و روز ولادت حضرت مهدی (عج)

چگونه می توان بین این دو حرف را جمع کرد؟ یک جا می فرماید: ««هیچ وقت نمیشود گفت که حالا سالها یا مدتها مانده است که این اتفاق بیفتد، هیچ وقت هم نمیشود گفت که این حادثه نزدیک است و در همین نزدیکى اتفاق خواهد افتاد. همیشه باید مترصد بود،»

و در جایدیگر می فرماید: « ما به زمان ظهور امام زمان (ارواحنا فداه) این محبوب قلبی انسانها نزدیک شده ایم زیرا معرفتها پیشرفت کرده است.»

چندین وجه جمع قابل تصویر است:

1-      یکی را ناسخ و دیگری را منسوخ بدانیم. فرموده اخیر که فرمودند: « هیچ وقت هم نمیشود گفت که این حادثه نزدیک است». ناسخ و فرموده سال 78 را منسوخ بدانیم.

این احتمال زمانیست که وجه جمع دیگری برای آن نیابیم. چرا که اصل بر عدم نسخ است و برای نسخ دلیل لازم است.

2-      بگوییم آن زمان در شرایطی قرار داشتیم که بشارت به نزدیکی ظهور صحیح بود ولی حالا چنین شرایطی نیست.

این احتمال هم باطل است. چرا که به صراحت علت نزدیکی ظهوردر ذیل کلام معظم له ذکر شده است و آن پیشرفت معرفت هاست: « ما به زمان ظهور امام زمان (ارواحنا فداه) این محبوب قلبی انسانها نزدیک شده ایم زیرا معرفتها پیشرفت کرده است.» و این نکته بر کسی پوشیده نیست که پیشرفت معرفت ها در سال 90 نسبت به سال 78 به مراتب بیشتر شده است. حالا کاری به بیداری اسلامی در منطقه نداریم که خود دلیل و یا تاییدی دیگر بر نزدیکی ظهور است.

3-       بگوییم نعوذ بالله در کلام معظم له تناقضی آشکار است.

این نکته نیز باطل و بدور از شناخت است. چرا که شناختی که از معظم له داریم، و به اذعان دوست و دشمن کمترین تناقضی در کلمات ایشان یافت نمی شود، مگر برای آن، وجه جمعی منطقی وعقلایی وجود دارد.

4-       بگوییم نزدیکی ظهور دارای چندین معناست. به عبارتی؛ اشتراک لفظی است. یعنی؛ معنایی که در سال 78 از نزدیکی ظهور قصد شده غیر از معنایی است که در سال 90 از آن قصد شده است. در سال 78 منظور از نزدیکی ظهور؛ همان نزدیکی است که در دعای عهد هر شیعه ای را ملزم و تشویق به یاد آوری آن در هر صبحکاه می کند: «انهم یرنه بعیدا و نراه قریبا» این کفار هستند که ظهور را دور می بینند و ما آن را نزدیک می دانیم! یعنی بینش شیعه این است که دائما خود را نزدیک به ظهور می بیند تا روحیه امید و صبر و ... در او زنده بماند. اما معنای نزدیکی ظهور در سال 90، به معنی قطعی دانستن ظهور در زمان خاص است که روایات آن را توقیت و باطل دانسته اند. (تعیین وقت).

اشتراک معنوی بودن نزدیکی ظهور، شاید بتواند وجه جمع صحیحی باشد. ولی با معنایی که از نزدیکی ظهور در سال 78 قصد شده این احتمال نیز باطل می شود. چون که نزدیکی ظهور به معنایی که در دعای عهد به آن اشاره شده، نیاز به دلیل و علت ندارد. و هر شیعه ای در هر زمانی این نگاه را باید در خود تقویت کند. و حال آنکه معظم له در ذیل کلامش، علت نزدیکی ظهور را پیشرفت معرفت ها دانسته است:« ما به زمان ظهور امام زمان (ارواحنا فداه) این محبوب قلبی انسانها نزدیک شده ایم زیرا معرفتها پیشرفت کرده است.»

5-       بگوییم نزدیکی ظهور در هر دو سخنرانی به یک معناست و آن غیر از معنایی است که در دعای عهد آمده است. بلکه واقعا ظهور نزدیک است. بدین معنا که؛ اگر نزدیکی ظهور بر اساس دلیل و قراین روشنی باشد مورد قبول باشد که در سال 78 بدان اشاره شده است: :« ما به زمان ظهور امام زمان (ارواحنا فداه) این محبوب قلبی انسانها نزدیک شده ایم زیرا معرفتها پیشرفت کرده است.» و اگر لقلقه زبان شدن نزدیکی ظهور بر اساس حدسیات و احتمالات ضعیف باشد باطل است، چنانکه در سال 90 بدان اشاره شده و قراین ذیل کلام معظم له آن را تایید می کند:« از کارِ عالمانه و همراه با دقت در مسئله‌ى انتظار و مسئله‌ى دوران ظهور نباید غفلت کرد. و از کارِ عامیانه و جاهلانه بشدت باید پرهیز کرد. از جمله‌ى چیزهائى که میتواند یک خطر بزرگ باشد، کارهاى عامیانه و جاهلانه و دور از معرفت و غیر متکى به سند و مدرک در مسئله‌ى مربوط به امام زمان (عجّل‌اللَّه تعالى فرجه الشّریف) است، که همین زمینه را براى مدعیان دروغین فراهم میکند. کارهاى غیرعالمانه، غیرمستند، غیر متکى به منابع و مدارک معتبر، صرف تخیلات و توهمات؛ اینجور کارى مردم را از حالت انتظار حقیقى دور میکند، زمینه را براى مدعیان دروغگو و دجال فراهم میکند؛ از این بایستى بشدت پرهیز کرد.»

با این حساب می توان با توجه به پیشرفت بینش ها و معرفت ها سخن از نزدیکی ظهور کرد، با توجه به عدالت خواهی هایی که در بشریت امروزی ایجاد شده و همچنین بیداری اسلامی، می توان به نزدیکی ظهور امیدوار بود و از ترویج نزدیکی ظهور به طور قطعی پرهیز کرد! چنانکه در کلام معظم له اشاره شده است: «هیچ وقت نمیشود گفت که حالا سالها یا مدتها مانده است که این اتفاق بیفتد، هیچ وقت هم نمیشود گفت که این حادثه نزدیک است و در همین نزدیکى اتفاق خواهد افتاد. همیشه باید مترصد بود.».

ولی باید امیدوار باشیم به نزدیکی ظهور که اولین قدم اش را شهدای عزیز ما برداشتند: « شما مردم عزیز – بخصوص شما جوانها – هر چه که در صلاح خود، در معرفت و اخلاق و رفتار و کسب صلاحیتها در وجود خودتان بیشتر تلاش کنید این آینده را نزدیکتر خواهید کرد، اینها دست خود ماست اگر ما خودمان را به صلاح نزدیک کنیم، آن روز نزدیک خواهد شد همچنان که شهدای ما با فدا کردن جان خودشان آن روز را نزدیک کردند، آن نسلی که برای انقلاب آن فداکاریها را کردند، با فداکاریهای خودشان آن آینده را نزدیکتر کردند هر چه ما کار خیر و اصلاح درونی خود و تلاش برای اصلاح جامعه انجام بدهیم آن عاقبت را دایما نزدیکتر می کنیم.»
تاریخ: 22/8/79 بیانات مقام معظم رهبری در سالروز میلاد خجستۀ امام زمان (عج)

همچنین در جای دیگر فرمودند: « شما جوانان عزیز که در آغاز زندگی و تلاش خود هستید، باید سعی کنید تا زمینه را برای آن چنان دورانی آماده کنید، دورانی که در آن، ظلم و ستم به هیچ شکلی وجود ندارد، دورانی که در آن، اندیشه و عقول بشر، از همیشه فعالتر و خلاقتر و آفریننده تر است، دورانی که ملتها با یکدیگر نمی جنگند، دستهای جنگ افروز عالم همانهایی که جنگهای منطقه ای و جهانی را در گذشته به راه انداختند و می اندازند دیگر نمی توانند جنگی به راه بیندازند، در مقیاس عالم، صلح و امنیت کامل هست، باید برای آن دوران تلاش کرد. قبل از دوران مهدی موعود، آسایش و راحت طلبی و عافیت نیست. در روایات، «والله لتمحصن» و «والله لتغربلن» است، به شدت امتحان می شوید، فشار داده می شوید. امتحان در کجا و چه زمانی است؟ آن وقتی که میدان مجاهدتی هست. قبل از ظهور مهدی موعود، در میدانهای مجاهدت، انسانهای پاک امتحان می شوند. در کوره های آزمایش وارد می شوند و سربلند بیرون می آیند و جهان به دوران آرمانی و هدفی مهدی موعود (ارواحنا فداه) روزبه روز نزدیکتر می شود، این، آن امید بزرگ است، لذا روز نیمه شعبان، روز عید بزرگ است.»
تاریخ: 30/11/70 سخنرانی در اجتماع بزرگ مردم قم، در سالروز میلاد حضرت مهدی (عج)




:: برچسب‌ها: امام خامنه ای و ظهور منجی

نویسنده : علی
تاریخ : ۱۳٩۱/٧/۱۱