نگاهی به حوادث شام پیش از خروج سفیانی و تحولات کنونی این منطقه(قسمت دوم)

 

 همانگونه که در قسمت اول مقاله دیدیم روایات شریف ، حوادث گوناگونی را برای سرزمین شام پیش از خروج  سفیانی پیش بینی نموده اند ، انواع فتنه ها و درگیریها ، محاصره اقتصادی ، جنگ میان دو گروه ، ندایی بشارت بخش و زلزله ای بزرگ که همانند خسف بیداء ، تلفات زیادی برای کفار در پی خواهد داشت ، حضور نیروهای ترک ، مغرب ، روم و ایرانیان و درگیری میان چند شورشی در شام.... بخشی از این وقایع را در قسمت قبل بررسی کردیم و انطباق عجیب تحولات جاری را بر روایات مشاهده کردیم در این قسمت وقایع باقیمانده را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

نصرمن الله و فتح قریب و بشر المومنین

 

روایات شریف برای سرزمین شام قبل از خروج سفیانی تحولات زیادی را برشمرده اند که با دسته بندی آنها می توان به وقایع زیر اشاره کرد :

1- فتنه ی عمومی در سرزمین های اسلامی که در شام هم وجود دارد

2- فتنه ی ویژه برای شام ، اختلاف شدید ، خشکسالی و قطحی به علت محاصره اقتصادی غرب

3- وجود درگیری میان دو گروه معارض در شام و ایجاد پراکندگی و ضعف در آنها

4- بلند شدن نداء و صدایی بشارت بخش از جانب شام

5- وقوع زلزله ای مهیب و کشته شدن افراد زیاد در شام

6- ورود نیروهای خارجی به شام که شامل نیروهای ایرانی ، غربی ، مغربی و ترک می باشد

7- کشته شدن حاکم شام

8- درگیری ابقع ، اصهب و سفیانی در شام که منجر به قدرت یابی سفیانی می گردد

ما در قسمت اول به 5 رویداد قبل از خروج سفیانی در سرزمین شام پرداختیم در قسمت دوم به ادامه بررسی این وقایع  و احتمال انطباق آن با تحولات جاری می پردازیم :

6-ورود نیروهای خارجی به شام که شامل نیروهای ایرانی و غربی و مغربی و ترک  می باشد 

روایات متعددی وجود دارد که نشان دهنده ورود نیروهای خارجی به سرزمین شام در عصر ظهور می باشد ، این نیروها شامل نیروهای پرچم های سیاه که همان لشگر اهل مشرق یا ایرانیان و لشگر سیدخراسانی می باشد ، نیروهای غرب یا روم که همان نیروهای اروپایی و آمریکایی باشد ، نیروهای ترک که می تواند شامل ترکیه و حتی روسیه و کشورهای همسو باشد و نیروهای مغرب که شامل نیروهای کشورهای شمال آفریقا که به مغرب معروفند و شامل لیبی ، تونس ، مراکش و ... هستند ، می باشد.

درگیریهای متعددی میان این نیروها قبل و هنگام ظهور رخ خواهد داد ، که در ادامه به آنها می پردازیم:

نیروهای پرچم های سیاه(ایرانیان) :

سپاهیان خراسانی که با پرچم های سیاه می آیند ، اسبهای خود را به زیتونهای شام می بندند...

بشارت الاسلام ص 186 ،  ملاحم و الفتن ص 44

وقتی که بیرقهای سیاهی از طرق مشرق بیاید و بیرقهای زردی از طرف مغرب بیاید تا در وسط شهر شام یعنی دمشق با یکدیگر ملاقات نمایند موقع بلا خواهد بود.
باب 48 ملاحم و الفتن ص 19

مردم شام با سفیانی بیعت می کنند و او با اهل مشرق می جنگد و آنها را از فلسطین منهزم می کند.

الفتن ابن حماد 201/819

 پرچم های سیاه که در روایات شریف به نیروهای ایرانی لشگر سیدخراسانی اطلاق می گردد ، بنا بر روایات در آستانه ظهور در شام حضور نظامی خواهند داشت ، و درگیری آنها با پرچم های زرد (یا سبز) که مغربی ها باشند در شهر قنیطره ، یکی از شهرهای سوریه در بلندیهای جولان که اینک در اشغال رژیم صهیونیستی است ، پیش بینی شده است که این جنگ با پیروزی پرچم های سیاه به پایان خواهد رسید.

قنیطره شهری در جنوب سوریه در جوار بلندیهای جولان که اینک در اشغال اسرائیل است

البته روایات شریف ذکری از حضور  سیدخراسانی . شعیب بن صالح در این کارزار و حضور نظامی به میان نیاورده اند و ظاهراً این این درگیری ، درگیری اصلی نیست ، بخشی از نیروهای سیدخراسانی بدون حضور او در این کارزار شرکت دارند. برخی اعتقاد دارند که ممکن است منظور از حضور پرچم های سیاه در سرزمین شام ، گروههایی از مومنان باشد که در روایات شریف وجود آنها در منطقه شام ذکر گردیده و اینک به خوبی وجود آنها بر شیعیان حزب الله لبنان و مبارزان حماس صدق می کند ، باشد که باید گفت احتمال این مسئله قوی نیست چون صراحتاً از پرچم های سیاه نام برده می شود و نامی از مومنان شام یا متحدین پرچم های سیاه در میان نیست هرچند این امکان وجود دارد و قوی به نظر می شود که در این درگیری ، پرچم های سیاه به همراه نیروهای متحد خود در منطقه وارد کارزار با دشمنان خواهند شد ، همچنانکه خروج سیدخراسانی و یمانی که متحد و هم هدف هستند، همزمان و در یک روز خواهد بود.

نیروهای ایرانی از دو محور می توانند به سوریه و از آنجا به شهر قنیطره در داخل خاک اسرائیل برسند ، مسیر عراق و مسیر ترکیه

ظاهراً حضور نظامی ایرانیان در ابتدا موفقیت آمیز بوده و با شکست نیروهای مغرب همراه است ولی در ادامه گزارشهایی از درگیری مختصر میان نیروهای پرچم های سیاه و سفیانی در شام وجود دارد که به برتری سفیانی منجر می شود و عقب نشینی نیروهای ایرانی را در پی دارد :

سفیانی از اولاد صخر خروج می کند و پرچم های سیاه را به پرچم های سرخ مبدل می سازد

روزگار رهایی(یوم الخلاص) 1114

مردم شام با سفیانی بیعت می کنند و او با اهل مشرق می جنگد و آنها را از فلسطین منهزم می کند.

الفتن ابن حماد 201/819

 البته همچنانکه در طی مقالات پیشین ذکر شد و ظاهر قضایا نیز نشان می دهد ، حضور نظامی ایرانیان از ابتدا حضوری محکم نبوده و قصدی برای فتح بیت المقدس وجود ندارد ، زیرا این حضور در منطقه ای نامناسب و به طریقی قابل تامل صورت می گیرد و از رهبری اصلی ایرانیان سیدخراسانی و حتی شعیب بن صالح نیز در این درگیری خبری نیست که نشان دهنده این است که این حضور ، حضوری اصلی و تعیین کننده نیست در حالی که در نبرد عراق سیدخراسانی و شعیب بن صالح ، هر دو در سپاه پرچم های سیاه حضور دارند.

ممکن است حضور نظامی در شام ، ضربه ای به نقشه ها و فریب های دشمنان برای قهرمان سازی از سفیانی باشد که ما در طی مقاله های قبل به آن پرداخته ایم.

ایران متحد قدرتمند سوریه در منطقه

روابط راهبردی ایران و سوریه طی چند دهه گذشته که آز انها متحدانی مورد اعتماد ساخته و جدیداً طی چند سال گذشته با سفر دکتر احمدی نژاد منجر به انعقاد پیمان امنیتی مشترک میان آنها نیز گردیده است ، نشان می دهد که توصیفات روایات از حضور نظامی ایرانیان در سوریه در عصر ظهور تا چه اندازه قرین به واقعیت است.

طی ماههای گذشته و با شروع انقلابهای مردمی در خاورمیانه ، دشمنان در سوریه نیز با تحریک معارضان و گروههای تروریستی و تحریک همسایگان و رایزنی با مخالفان دیرینه این کشور ، اتحاد قدرتمندی برای سرنگونی رژیم سوریه تشکیل داده اند ، اما در این میان ایران ضمن محکومیت اغتشاشات سوریه به حمایت از حکومت این کشور برخواسته و حتی سوریه را خط قرمز خود اعلام کرده است ، انعقاد پیمان امنیتی مشترک بین ایران ، حزب الله و سوریه به خوبی نشان می دهد که ایران هنگام اوج گیری تحولات سوریه و وخامت اوضاع ، می تواند از نیروی نظامی برای کمک به کشور دوست و همسایه ی خود استفاده کند و این مسئله به خوبی بر پیش بینی های ذکر شده در روایات منطبق است و احتمال حضور نظامی ایران در سوریه را قابل درک می سازد همچنانکه در اوائل دهه60 این حضور نظامی بصورتی محدود و با حضور نیروهای سپاه پاسداران در سوریه شکل گرفت.

اتحاد ایران، سوریه و حزب الله و زنگ خطر تل‌اویو

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8505010209

افشای طرح حمله برق‌آسای اسرائیل به سوریه و واکنش ایران

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8912130305

انتقاد ایران از ارسال پرونده سوریه به شورای امنیت

رومیان :

 از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند:
وقتى که در سرزمین شام بلوایى را مشاهده نمودى ، پس مرگ است و مردن ، تا آنکه غربیان به تحرک آمده و روانه سرزمینهاى عربى گردند. که حوادثى بین آنان رخ خواهد داد.

الملاحم و الفتن ص 107

به نقل از جابر جعفى ، امام باقر علیه السلام که فرمودند:
شورشیان روم بزودى روى آورده و در رمله فرود مى آیند، اى جابر ، در آن سال ، در سراسر زمین از ناحیه غرب اختلاف فراوان وجود دارد

بشارة الاسلام ص 102.

....و رومیان در فلسطین فرود می آیند. مهدی موعود(ترجمه بحارالانوار)ص 984

پس، آن حکومت سفیانی است و پیش از آن کسی قیام می کند که به آل محمد (ص) فرامی خواند... و روم نیز وارد فلسطین می شود.

بحارالانوار 52/207/45؛ بشارة الاسلام 207 و غیبت طوسی 278

مژده پیروزی را از سمت دمشق می شنوید... و شورشیان روم پیش می آیند و در رمله مستقر می شوند، پس اولین جایی که از غرب (غرب بلاد اسلامی) خراب می شود، سرزمین شام است.

غیبت شیخ طوسی 269، بحارالانوار 52/212/62؛ غیبت نعمانی 279/67

 در فلسطین دو واقعه برای روم وجود دارد: یکی را قطاف (چیدن) می نامند و دیگری را (حصاد (درو کردن)

الفتن ابن حماد  317/1204

 (از نشانه ها و تحولات ظهور) پیروزی رومیان بر شام ...

بشارت الاسلام ص 42 ،  ملاحم و الفتن ص 164

 

بررسی مجموعه روایات و آیات نشان می دهد که منظور از روم در بیان اهل بیت(ع) ملل اروپایی و آمریکایی می باشد ، که در روایات متعددی از نقش مهم آنها در وقایع ظهور نام برده می شود.

نقش روم در فتنه های قبل از ظهور در روایات متعددی ذکر گردیده است ، روم و یهود بعنوان دو پشتیبان سفیانی محسوب شده و بعنوان متحدان او در منطقه ، حضوری نظامی نیز دارند. حتی برخی از روایات وجود نیروهای دریایی روم در سواحل کشورهای عربی را نیز نشان می دهد. اما عملاً هیچ درگیری مستقیم میان لشگر روم و سپاه امام زمان(عج) در هنگام ظهور گزارش نشده است ، که شاید علت آن عدم حضور نیروهای رومی در هنگام ظهور در خاورمیانه باشد زیرا ممکن است در تحولات چندماهه منتهی به ظهور متحمل شکست شده و خاورمیانه را ترک کرده باشند.

  اما یکی از مهمترین حرکتهای رومیان در عصر ظهور ، حضور آنها در درگیریهای سرزمین شام است که بصورتهای مختلف چون ایجاد فتنه ها ، محاصره اقتصادی و درگیری نظامی ذکر گردیده است.

درگیری نظامی  بعد از بی اثر بودن محاصره اقتصادی و  فتنه انگیزی بین مسلمانان ، برای تسلط بر این منطقه ، بناچار در آخرین مرحله توسط رومیان در دستور کار قرار می گیرد.

بنابر روایات هنگامی که تمام سرزمینهای اعراب در فتنه و اختلاف است ، رومیان در سرزمین رمله ، عکا و صور و همچنین در نزدیکی غار انطاکیه در ترکیه فرود می آیند تا برای درگیری آماده شوند.

شهر رمله ، مکانی در داخل فلسطین که نیروهای رومی در آستانه ظهور در آن فرود می آیند

مجموعه روایات نشان از شکست نهایی نیروهای رومی در تحولات ظهور دارد ، هرچند ممکن است این نیروها در آستانه خروج سفیانی در سرزمین شام پیروزیهایی کسب کرده و زمینه خروج سفیانی را فراهم نموده و او را در جنایاتش یاری دهند اما نهایت کار آنها به همراه سفیانی شکست خواهد بود که علاوه بر مجموعه روایات ، روایت زیر نشان دهنده این معنا می باشد :

در فلسطین دو واقعه برای روم وجود دارد: یکی را قطاف (چیدن) می نامند و دیگری را حصاد (درو کردن)

 الفتن ابن حماد   317/1204

این روایت نشان دهنده شکست و نابودی رومیان در شام و فلسطین است.

زمینه چینی برای حضور نظامی غرب و آمریکا در سوریه

از سالهای گذشته غرب تلاش زیادی به خرج داده است تا بتواند سوریه را از محور مقاومت و اتحاد با ایران و حزب الله خارج کند که تا کنون این تلاشها بی ثمر بوده است ، از چند ماه گذشته و با شروع بهار انقلابهای عربی ، این فشار و تلاش غرب برای تغییر رژیم در سوریه چند برابر شده و عملا بعد از مایوس شدن از فشارهای دیپلماتیک و سیاسی ، و تا حدودی تحریم های اقتصادی ، تجهیز گروههای معارض داخلی و گسیل گروههای تروریست به داخل سوریه را به دنبال داشته است ، اخیراً و با عدم کارآمد بودن شیوه های گذشته ، زمزمه های حضور نظامی غرب و ناتو در سوریه و فلسطین شنیده می شود و البته این موضوع در کنار درگیری چندساله غرب با حزب الله در لبنان که اخیراً به نقطه حساسی نیز رسیده است و می تواند حضوری نظامی را در پی داشته باشد ، قابل بررسی و تامل است.

افشای طرح آمریکا و ترکیه برای حمله به سوریه

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100846002372

طرح حمله نظامی غرب به سوریه

http://abna.ir/data.asp?lang=1&Id=241681

ناتو برای حمله به سوریه طرح هایی تهیه کرده است

http://www.entekhab.ir/fa/news/25797/%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D9%82-%D8%A8%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B4%D8%AF-%D9%86%D8%A7%D8%AA%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D9%85%D9%84%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9

ناتو بدون صدور قطعنامه به سوریه حمله نمی کند  

http://www.khabaronline.ir/news-157797.aspx

تحولات و وقایع جاری نشان دهنده این حقیقت مهم است که پیش بینی روایات شریف در مورد حضور نظامی نیروهای غربی در شام تا چه اندازه قرین به واقعیت بوده و در حال تحقق است و به احتمال قوی با شدت گرفتن تحولات ، غربی ها برای تضمین پیروزی مهره اصلی خود یعنی سفیانی و زمینه سازی و مساعدت برای حرکت او حضور نظامی خود  در سرزمین شام را قطعی خواهند کرد.

ترکها :

پس از آن ترکها وارد دمشق شوند و از آنجا به سوی جزیره بروند ....

غیبت شیخ طوسی 279 ، بشارت الاسلام ص 177 و ...

ارطات گوید: سفیانی با ترک جنگ میکند و بعد از آن بدست مهدی علیه السلام ریشه کن‏خواهند شد.

ملاحم و الفتن باب 57 - ص 24

یزید بن جابر و غیر او از رسولخدا صلی الله علیه و آله روایت کرده که فرمود: طایفه ترک را دو خروج خواهد بود اول آنکه (با هر جا مصادف شوند) خراب میکنند دوم‏آنکه بسوی نهر فرات سرعت مینمایند.

ملاحم و الفتن باب 57 - ص 24

 نقش ترکها در تحولات عصر ظهور و قبل از آن طی روایات متعددی از طرف اهل بیت(ع) بیان گردیده است ، برخی از محققین مانند علامه کورانی اعتقاد دارند که ترکها معنای گسترده ای دارند و می توان آنها را از روسها در شمال تا برخی ملل اروپای شرقی در غرب و همچنین قوم مغول و تاتار و البته ترکهای ایران و ترکیه و آذربایجان منطبق دانست.

حضور ترکها در جزیره(مناطق مرزی در سوریه) و جنگ بزرگ قرقیسیا

برخی از تحولاتی که برای تحرکات ترکها پیش بینی شده است به خوبی با هجوم قوم مغول و تاتار بر کشورهای اسلامی خاورمیانه قابل تطبیق است ، اما برای ترکها در تحولات شام قبل از خروج سفیانی می توان دو نقش در نظر گرفت ، یکی روایتی که بیان می کند ترکها در سوریه و اطراف شهر دمشق حضور دارند که البته چندان قوی نیست و روایات دیگری که بیان می دارند ترکها در جزیره که مکانی است در حدفاصل عراق و سوریه و نزدیک به قرقسیا حضور خواهند داشت که علت آن آشکار شدن گنجی از طلا و نقره( و شاید نفت و اورانیم باشد) که توسط رود فرات آشکار خواهد شد و چون در نزدیکی خط مرزی سوریه و ترکیه و عراق قرار دارد ، کشمکش شدیدی را میان نیروهای مختلف از جمله ترکها و سفیانی موجب می گردد که در نهایت به جنگ بزرگ قرقسیا ختم می شود.

هرچند برخی فتنه های قبل از ظهور بیان شده توسط ترکان را بتوان بر قوم مغول و تاتار منطبق دانست و یا فتنه های عمومی قبل از ظهور را به روسها و شوروی سابق منطبق کرد ، ولی آنچه صحیح بن نظر می رسد این است که حضور ترکها در جزیره و جنگ بزرگ قرقیسا مرتبط با ترکهای ترکیه باشد زیرا موقعیت مکانی و همچنین انگیزه بیان شده برای این جنگ در روایات به خوبی با هم مرز بودن ترکیه با جزیره و قرقسیا و انگیزه مادی و تملک بر آنها قابل درک است.

قرقیسیا شهرى کوچک نزدیک سرچشمه رود خابور در نهر فرات است که امروز به ویرانه اى نزدیک شهر دیر الزور ، کنار مرز سوریه تبدیل شده و به مرز ترکیه هم نسبتاً نزدیک است .

قرقیسیا ، در نزدیکی شهر دیرالزور ، محل درگیری بزرگ میان سفیانی و ترکها

کوهى از طلا و نقره در مسیر فرات نمایان مى شود که از هر نُه نفر که براى دستیابى بر آن بجنگند ، هفت نفر کشته مى شوند . اگر شاهد چنین وضعى بودید ، نزدیک آن نشوید . .

ابن حماد 1/239

ضمن اینکه روایتی داریم که در قرقسیا " عبدالله با عبدالله " می جنگد که این مسئله می تواند به احتمالی بر عبدالله پادشاه اردن و عبدالله گل منطبق باشد ، چون محققین اعتقاد دارند که یک طرف جنگ قرقیسیا سفیانی بوده و طرف دیگر آن ترکها می باشد و یکی از این دو عبدالله ذکر شده در روایت از سران ترکها می باشند.

پس می بینیم که ترکها در تحولات سرزمین شام قبل از خروج سفیانی و هنگام خروجش نقش مهمی ایفا می کنند.

آیا چرخش عجیب ترکیه بر علیه سوریه ، حرکت به سمت نقشی تاریخی نیست؟!

تحولات چندماهه گذشته در روابط ترکیه و سوریه موجب تعجب و حیرت بسیاری از کارشناسان منطقه ایست ، در حالی که ترکیه دارای روابط حسنه ای با سوریه بود بناگاه با وقوع انقلابهای منطقه ای به تدریج این روابط حسنه رو به تیرگی نهاده و به مرور حتی به دشمنی کشیده شده است ، پناه دادن ترکیه به معارضان سوری تا جایی که سران معارضان به کرات در ترکیه جلسات هماهنگی برگزار می کنند ، بحرانی نشان دادن اوضاع سوریه ، خط و نشان کشیدن سران ترکیه برای سوریه و تلاش برای ایجاد منطقه حائل مرزی و ... همه و همه نشان دهنده این مطلب مهم است که دستهای پیدا و پنهان بسیاری در این چرخش در جریان هستند.

موافقت اردوغان با دخالت نظامی آمریکا در مرز سوریه

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=9003230241

ترکیه مجری سیاست‌های آمریکا برای ایجاد ناامنی در سوریه

http://www.farsnews.com/printable.php?nn=9003220757

توطئه علیه سوریه؛ ایجاد منطقه‌حائل در مرز با ترکیه

http://rajanews.com/detail.asp?id=92912

ناآرامی‌های سوریه ماهیت آمریکایی دارد و با دخالت ترکیه صورت می‌گیرد

http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=9004020103

موافقت اردوغان با دخالت آمریکا در مرز سوریه

http://alef.ir/1388/content/view/107240/

 بنا بر تحلیلی دشمنان در نظر دارند تا با تقویت و تبلیغ محور اسلام به اصطلاح معتدل در ترکیه و دنباله ی آن در سوریه یعنی اخوان المسلمین که از بزرگترین معارضان دولت سوریه می باشد( و کنار زدن رژیم حاکم سوریه که متحد مقاومت می باشد و به قدرت رساندن اخوان المسلمین در این کشور) ، این محور را که خطر آن برای استکبار از خطر محور مقاومت کمتر می باشد ، در خاورمیانه تبلیغ کرده و به قدرت برسانند.

تحریک برخی بلندپروازیهای مسئولین ترکیه در احیای شکوه و عظمت امپراطوری عثمانی بر کشورهای مسلمان خاورمیانه ، در مسیر این هدف ، می تواند حربه خوبی باشد و از اینجاست که شاید راز چرخش عجیب ترکیه در راستای براندازی رژیم فعلی سوریه برملا گردد.

در هرحال اینک تحرکات غیرقابل انتظار سیاسی ، امنیتی و نظامی متعددی در داخل و مرزهای ترکیه در راستای این تفکر شکل گرفته است و همکاریهای نزدیک و تنگاتنگی میان آمریکا و رژیم صهیونیستی و کشورهای ضدمحور مقاومت در منطقه با ترکیه در جریان است ، البته ایران نیز بعنوان فرماندهی مقاومت در منطقه ، منفعل نبوده و با اخطار دوستانه به ترکیه ، امنیت و ثبات سوریه را خط قرمز خود اعلام نموده است.

هشدار جدی ایران به ترکیه درباره دخالت در سوریه

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=9003226141

http://www.fardanews.com/fa/news/151077/%D9%87%D8%B4%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%AC%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%B1%D9%83%D9%8A%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AF%D8%AE%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%8A%D9%87

در کل آنچه که قابل توجه و در خور تامل است ، فعال شدن کشور ترکیه در راستای پیش بینی های انجام شده در روایات عصر ظهور مبنی بر تقابل با سوریه و حتی حضور نظامی در این کشور می باشد که این پیش بینی روایات به خوبی در حال حاضر در حال شکل گیری بوده و احتمال تشدید آن وجود دارد.

نیروهای مغرب :

یکی از نیروهایی که حضور آنها در سرزمین شام قبل از خروج سفیانی ذکر گردیده است ، مغربی ها هستند، نیروهای مغربی با نیروهای غربی تفاوت دارند ، از دیدگاه روایات و همچنین عرف بین المللی امروز به کشورهای شمال آفریقا "مغرب" گفته می شود.

 اهل مغرب ساکنان کشورهای شمال آفریقا شامل تونس ، الجزایر ، لیبی و مراکش می باشند.

روایات متعددی وجود دارند که حضور نظامی نیروهای مغرب را در سرزمین شام قبل از خروج سفیانی را به تصویری می کشد :

مغرب بر مصر چیره می شود و شامات را تحت سیطره خود درمی آورد

 الزام الناصب ص 185 و الامام المهدی ص 233 و...

امیرالمومنان(ع) و امام محمد باقر(ع) :

چون دو لشگر در شام درگیر شوند ، یکی از آیات بزرگ الهی ظاهر می شود و آن زلزله شام است که بیش از صد هزار نفر در شام هلاک می شود ، این حادثه برای مومنان رحمت و برای کافران نقمت است ، چون این حادثه روی دهد منتظر پرچم های زرد و سپاهیان یابوسواری باشید که از سوی مغرب می آیند و وارد شام می شوند

غیبت نعمانی ص 163 ، بحار ج 52 ص 214 و 237 و ...

« هنگامی که پرچم های زرد وارد مصر شوند و بر سرزمین مصر چیره شوند .....  هنگامی که پرچم های سیاه از مشرق و پرچم های زرد از مغرب به راه افتادند و در شام به یکدیگر رسیدند .... »

الملاحم و الفتن ص 70

امیرالمومنان :

« نشانه خروج او درگیر شدن سه لشگر است ، لشگری از عرب ، که بدا به حال مصر از حوادثی که به دست آن لشگر بر مصر روی می دهد ، و لشگری از بحرین از جزیره آرال از سرزمین فارس ، و لشگری از شام ، که یکسال درگیری بین آنها طول می کشد.»

 الزام الناصب ص 158

بنابر روایات این پرچم های زرد مغربی ها(که در حدیثی نیز پرچم سبز و رنگی ذکر گردیده است) با صاحبان پرچم های سیاه که ایرانیان باشند و ظاهراً قصد پیشروی به سمت بیت المقدس را دارند ، در شهر قنیطره در بلندیهای جولان درگیر می شوند ، روایات نتیجه این درگیری را به نفع پرچم های سیاه ذکر کرده و بیان می کنند که مغربی ها بعد از شکست به داخل اردن عقب نشینی می کنند و بعد از این تحرک خاصی از مغربی ها ذکر نگردیده است.

مسیر حرکت لشگر شمال آفریقا به سمت شام. این لشگر در مسیر خود بسوی شام ابتدا در مصر  قیام مردمی مصریان را سرکوب می نماید و در ادامه به سمت شام حرکت می کند

حرکت لشگری از شمال آفریقا به سمت شام و سوریه چقدر محتمل است؟

نگاهی به تحولات کنونی کشورهای مغرب و شمال آفریقا نشان می دهد که این کشورهای طی چند ماه گذشته دچار تحولات عمیقی شده است ، و به درگیری دو قطب متضاد کشیده است ، قطبی مردمی که دارای گرایشهای اسلامی و ضد استکباری و ضدصهیونیستی بوده و با وجود امکانات کم ، قهرمانانه به پا خواسته اند که به خوبی در تونس و مغرب و بخصوص در لیبی این حرکت تاریخی قابل مشاهده است  و قطبی مرتجع که مزدور استکبار و صهیونیسم بوده و البته امکانات و تجهیزات فراوانی دارند

هرچند استکبار فعلاً برای فریب افکار عمومی خاورمیانه و انحراف قیام های مردمی خود را با آنها همراه نشان میدهد اما ممکن است پس از بیداری و هوشیاری بیشتر مردم و به نتیجه نرسیدن نقشه های انحراف ، عملاً وارد  فاز دفاع از مزدوران شده و نقشه دیگری را به اجرا گذارند ، مخصوصاً اینک که در مهم ترین کشور مغرب یعنی لیبی مزدور خونخوار انها قذافی و اطرافیانش مقاومت و البته درنده خویی و سخت جانی خود را به خوبی به اثبات رسانده و برای اجرای طرح های خونین و خشن ، گزینه ای بسیار مناسب می باشد.

مقاومت عجیب قذافی در برابر حملات گسترده انقلابیون و نیروهای ناتو !

 آیا دستهای پنهان و نقشه های دیگری در کار است؟!

سوار شدن قذافی بر تعصبات قومی قبلیه ای ، ملی و نژادی و استخدام مزدوران آدم کش آفریقایی که با هماهنگی دستهای پشت پرده دشمنان انجام می گیرد ، حرکتهای آینده خونبار توسط این مزدور را متحمل می کند.

استکبار نشان داده است که در طرح های بزرگ و کلی بصورت یکپارچه و هماهنگ عمل می کند ، حال این موضوع که دشمن بخواهد برای تضمین حرکت و پیروزی سفیانی از تمام توان و قدرت و امکانات خود استفاده نموده و تمام نیروهایش را با وعده و وعید به میدان بیاورد ، و آنها را با هم هماهنگ کرده و در یک نقشه ی واحد از آنها استفاده نماید موضوعی دور از ذهن نیست

تسلط بر شام و خاورمیانه و نجات اسرائیل را شاید بتوان راهبردی ترین سیاست استکبار در حال حاضر ذکر کرد ، سیاستی که برای پیروزی آن باید از تمام نیروها در هر نقطه ای بصورت هماهنگ استفاده کرد و اینگونه است که کشاندن نیروهای مزدور شمال آفریقا به شام که روایات عصر ظهور آن را پیش بینی کرده و شرح داده اند ، ممکن می شود.

البته در این میان ، با وجود جنایتهای هولناک ، سوار شدن قذافی و اطرافیانش بر امواج جهل و تعصبات قومی قبیله ای ، ملی و نژادی و حمایت دور از انتظار مردمی و حمایت اتحادیه آفریقا از این موجود شرور  و اجیر شدن مزدوران آفریقایی امکان و احتمال اجرای نقشه شیطانی استکبار را بیشتر می کند.

 

7-  کشته شدن حاکم شام

پیش از ظهور قائم(عج) پادشاه مصر و پادشاه شام کشته می شوند و قبائلی از مردم مصر اسیر گرفته می شوند.  

بشارت الاسلام ص 185 ، ملاحم و الفتن ص 40

چون سفیانی به دمشق نزدیک شود ، حاکم دمشق فرار می کند ... و سفیانی بر شام سیطره می یابد

 الزام الناصب ص 188

یکی از وقایع ذکر شده برای سرزمین شام قبل از خروج سفیانی ، کشته شدن حاکم شام می باشد ، هرچند محققین این روایت را ضعیف می دانند زیرا با  اسارت مردم مصر بدست سفیانی و حضور نظامیش در مصر که برخی آن را غلو می دانند ، همراه گردیده است ، اما در  صورت صحت حدیث ، مشخص نگردیده است که منظور از حاکم شام ، حاکم کدام بخش از مناطق پنج گانه است ، هرچند ممکن است حتی اگر این مسئله در مورد سوریه نیز باشد ، این واقعه بعد از خروج سفیانی باشد همچنانکه بخش دوم حدیث نیز به بعد از خروج سفیانی ارتباط دارد.

مطمئناً سفیانی بعد از خروج برای استیلای کامل بر مناطق پنج گانه شام با حاکمان این مناطق خواهد جنگید ، یکی از این حاکمان ، حاکم سوریه می باشد که بناچار رو در روی سفیانی خواهد ایستاد ، هرچند وقایع طبیعی مانند زلزله ی بزرگ شام و خسف هایی در این کشور ،  موقعیت را برای حرکت سفیانی مهیا خواهد کرد ولی در نهایت این برخورد به پیروزی سفیانی و استیلای او بر سوریه و مناطق دیگر ختم خواهد شد.

نگاه به واقعیات و تحولات در سرزمین شام و سوریه نشان می دهد که تحقق این مسئله چندان دور از ذهن نیست.

 8- درگیری ابقع و اصهب و سفیانی در شام که منجر به قدرت یابی سفیانی می گردد

یکی از اصلی ترین وقایع سرزمین شام قبل از خروج سفیانی ، حرکت نظامی چند شخصیت نظامی بر علیه هم بنام ابقع و اصهب و سفیانی می باشد ، حرکت نظامی این افراد که نزدیک ترین واقعه به خروج سفیانی می باشد در روایات متعددی ذکر گردیده است ، هرچند روایات زیادی در این زمینه وجود ندارد و مشخصات زیادی از آنها ذکر نگردیده است ، کلمات ابقع و اصهب بیشتر دلالت بر رنگ سیاه و سفید و قرمز و سفید(یا زرد) دارد ، برخی اعتقاد دارند که این رنگها مرتبط با چهره ابقع و اصهب است ، اما عده ای اعتقاد دارند که ممکن است منظور از این رنگها رنگ پرچم آنها باشد.

 هنگامی که کافری در شام به هلاکت برسد، اصهب کافر قیام می کند و تسخیر مرکز (شام) بر او سخت می شود و طولی نمی کشد که او نیز کشته می شود و حکومت به اتراک می رسد و در شام گرانی پدید آید و رویدادها پشت سر هم روی می دهد و در هر قدمی جنگ برپا می شود.

الزام الناصب ص 204

در آن هنگام سه پرچم در شام به اهتزار در می آیند که پرچم های سفیانی ، اصهب و ابقع است و مردم شام در زیر این سه پرچم نبرد می کنند.

ارشاد مفید ص 338 ، المهدی ص 196

از شر اصهب ابرص پرهیز کن ، پرسیدند اصهب کیست ؟ فرمود : ابقع ، پرسیدند ، ابقع کیست ؟ فرمود ابرص ، سپس فرمود از شر سفیانی نیز پرهیز کن و از شر آن عده از آل محمد که شذوذ دارند برحذر باش.

بشارت الاسلام ص 108 ، المهدی ص 198

 از نشانه های ظهور آن حضرت ویرانی شام به هنگام برخورد سه لشگر در زیر پرچم های سفیانی و اصهب و ابقع است 

غیبت نعمانی ص 133 ، الزام الناصب ص 184

 نخستین سرزمینی که در آن شورش و کشتار می شود ، سرزمین شام است ،  که سه لشگر در آن با یکدیگر  نبرد می کنند ، اصهب ، ابقع و سفیانی ، این سه لشگر با یکدیگر می جنگند تا سفیانی با ابقع درگیر می شود و او را با همه سپاهیانش می کشد سپس ابقع را نیز از پای درمی آورد.

غیبت نعمانی ص 149 ، بشارت الاسلام ص 102

هنگامی که آسیاب بنی عباس بچرخد و پرچمداران پرچم های خود را به زیتونهای شام بیاویزند ، خداوند اصهب را نابود می کند ، و همه سپاهیانش را به دست آنها هلاک می کند ، و آنگاه پسر هند جگرخواره بر منبر دمشق می نشیند.

الحاوی للفتاوی ج 2 ص 141

و سه نفر در شام قد علم میکنند، و هر سه طالب سلطنت هستند. یکی از آنها سیاه و سفید است، و دیگری سرخ و سفید است و سومی از خاندان ابوسفیان میباشد 

مهدی موعود(ترجمه بحارالانوار) ص 983

سه دسته در آنجا پرچم برافرازند: پرچم مرد سرخ و سفید، و پرچم مرد سیاه و سفید، پرچم سفیانی.

 مهدی موعود (ترجمه بحارالانوار)ص 987

در شام سه پرچم مختلف با هم کشمکش خواهند داشت، یک پرچم رنگش سرخ و سفید، و پرچم دوم سیاه و سفید است، و سومی پرچم سفیانی می باشد. سفیانی به پرچم سیاه و سفید میرسد و با هم جنگ می کنند، و او و تمام همراهانش را بقتل میرساند و بعد از آن پرچم سرخ و سفید را تار و مار می کند، آنگاه هدفی ندارد جز اینکه بجلو عراقی برود.

مهدی موعود(ترجمه بحارالانوار) ص 1025

وقتى ترک و روم گرد هم بیایند ، روستایى در دمشق فرو برود و قسمتى از دیوار غربى مسجد دمشق فرو بریزد، سه پرچم در شام برافراشته مى شود: ابقع ، اصهب و سفیانى . دمشق محاصره مى گردد و مردى و همراهانش کشته مى شوند . دو مرد از آل ابو سفیان خروج مى کنند که پیروزى از آنِ دومى است . وقتى پیروان «ابقع»از مصر مى آیند، سفیانى با سپاهش بر علیه شان خروج مى کند، سپس آنقدر ترکان ورومیان را در قرقیسیا مى کشد که حیوانانت وحشى، از گوشت شان سیر مى شوند.

عقد الدرر /86 و 76 از ارطاة

 وفی الفتن لنعیم ابن حماد روایة عن ذی قرنات قال : ( تختلف الناس على أربع نفر , رجلان بالشام , رجل من ال الحکم , أزرق أصهب , و رجل من مضر قصیر جبار , والسفیانی , والعائذ بمکه , فذلک أربع نفر ) ..

  ابقع کیست؟ 

ابقع در لغت به ابلق، یعنی هر شیء سیاه و سفید و به خصوص به کلاغ سیاهی که با سفیدی آمیخته باشد و به هر شخص پلید و به ابرص و شوره‌زار و کسی که لباس وصله‌دار و رنگارنگ می‌پوشد تعبیر شده است. و ابقع نام یکی از سه فرمانده‌ای است که پیش از ظهور، در سرزمین شام، برای کسب زمامداری و قدرت، شورش می‌کند. سپاه او در برابر اصهب، که فردی کافر است، می‌جنگند. به نظر می‌رسد که فرماندة ابقع در داخل پایتخت قرار دارد، زیرا آن‌گونه که از روایات بر می‌آید، سپاه اصهب از خارج مرکز یا پایتخت قیام می‌کنند. امّا ظاهراً هیچ یک نمی‌توانند بر دیگری پیروز شوند. در این میان، سفیانی از خارج پایتخت وارد شده و بر هر دو چیره می‌شود.

صفات ذکر شده برای ابقع در روایات:

1- از فرماندهان شورشی است که در آستانه ظهور در کشور سوریه با سپاهیانش خروج می کند

2- دارای چهره سیاه و سفید یا پرچم سیاه و سفید است

3- ممکن است همان رقطی یعنی کسی که لباسهای رنگارنگ دارد ، باشد

4- ممکن است از مصر باشد یا با مصر ارتباطی داشته باشد

5- ممکن است ابقع همان قیس باشد که تیره ای در مصر هستند.

5- ظاهرا ابقع در داخل پایتخت سوریه موضع می گیرد

6- ممکن است ابقع در حکومت از اصهب سابقه دار تر باشد

7- خروج ابقع به دنبال دیده شدن ستاره دنباله دار و خسوف و کسوف خواهد بود

8- ابقع تا اندازه ای پیروزی کسب می کند ولی نه پیروزی قطعی

9- ممکن است همان مروانی و رقطی(دارای لباسهای رنگارنگ) باشد

10- مواضع سیاسی ابقع بیشتر متمایل به غربی هاو ضد اسلام است و از طرف آنها حمایت می شود

11- توسط سفیانی شکست خورده و نابود می شود.

 

از رسول اکرم(ص) و ائمه اهل بیت(ع) روایت شده است که خروج ابقع در مصر و به دنبال دیده شدن ستارة دنباله‌دار و کسوف خورشید و خسوف ماه خواهد بود که همة اینها در نزدیکی ظهور رخ می‌دهند.

اصهب کیست؟

«اصهب» در لغت به معنای شتر سرخ موست و به رومیان نیز از جهت رنگ چهره و دشمنی با اسلام گفته می‌شود و به معنای خاص، نام یکی از از دو مدّعی قدرت و رقیب سفیانی است. بر اساس روایات «اصهب و ابقع» دو رهبر مخالف سفیانی‌اند که سفیانی در منطقة شام با آنها به نزاع برمی‌خیزد و بر آنان چیره می‌شود. (ابقع کسی است که پوست بدنش سیاه و سفید باشد) روایات دربارة او و اصهب با اجمال بسیار سخن گفته‌اند.

احتمالاً اصهب غیر مسلمان است؛ زیرا برخی از روایات او را با صفت «علج» معرفی کرده‌اند و این تعبیر معمولاً دربارة «سربازان کافر» به کار می‌رود. امّا از روایاتی که ابقع و اصهب را نکوهش کرده‌اند چنین برمی‌آید که مواضع سیاسی آنان مخالف اسلام و طرفدار دشمنان دین و کافرند.

صفات ذکر شده برای اصهب در روایات: :

1- از فرماندهان شورشی است که در آستانه ظهور در کشور سوریه با سپاهیانش خروج می کند.

2- دارای چهره سرخ و سفید یا پرچم سرخ و سفید است

3- ممکن است اصهب ازرق یعنی چشم آبی و زاغ باشد

4-  ممکن است کافر و غیرمسلمان باشد و یا انسانی با جنایات زیاد که صفت کفر بر او منطبق باشد

5-  از خارج از پایتخت حرکت خود را شروع می کند

6- مواضع او بیشتر متمایل به روسیه یا ترکها می باشد

7- قبل از اصهب فرمانروای کافری در شام به هلاکت می رسد

8- بعد از اصهب حکومت به ترکها(روسها یا ترکیه) می رسد.

9- توسط سفیانی شکست خورده و نابود می شود

 

بنظر مى رسد که ابقع فرمانروا، (یعنى کسى که نقطه سیاه و سفید در چهره دارد) در فرمانروائى شام از رقیبش اصهب یعنى (زرد چهره ) سابقه دارتر است

 زیرا روایات خاطرنشان مى سازد که قیام اصهب از خارج پایتخت یا مرکز بوجود مى آید و وى بر سر استیلاى بر آن شکست مى خورد.. در حالیکه ابقع قدرتمند اصلى و یا انقلاب گرى است که تا اندازه اى پیروز مى شود و اصهب به رقابت با او برخاسته و از خارج پایتخت بر او حمله ور مى شود اما هیچکدام نمى توانند بر دیگرى پیروزى قطعى را بدست آورند، از این رو سفیانى از این فرصت استفاده نموده و از خارج پایتخت دست به یورش مى زند و هر دوى آنها را تارومار مى کند احتملا اصهب غیر مسلمان است زیرا برخى از روایات او را با صفت ((علج )) که معمولا وصف کفار است تعریف نموده است .
چنانکه بنظر مى رسد، مروانى ، که در منابع درجه اول همچون کتاب غیبت نعمانى از او یاد شده است همان ابقع است و زمامدارى بعنوان رقیب سفیانى محسوب نمى گردد.
اما گرایش سیاسى ابقع و اصهب ، از روایاتى که آن دو را نکوهش نموده است بر مى آید که آنها مخالف و دشمن اسلام و طرفدار هواداران دشمنان اسلام و کفار مى باشند و از روایت بعدى استفاده مى شود که اصهب هوادار روس (ترکان ) مى باشد.
((وقتى آن کافر، اصهب قیام کند و اقامت در پایتخت یا مرکز بر او دشوار شود طولى نمى کشد که او کشته مى شود و آنگاه ترکان فرمانرواى آن حکومت مى گردند.))

مصداق ابقع و اصهب چه کسانی می توانند باشند؟

 

با توجه به اینکه روایات لشگرکشی از سرزمین دیگری را برای اصهب و ابقع بیان نمی کند فلذا این احتمال قوی وجود دارد که این افراد از خود سرزمین شام یا مناطق اطراف آن حرکت خود را شروع کنند ، با این حساب گروهها و افرادی که در حال حاضر در این سرزمین و حوالی آن صاحب قدرت بوده و قابلیت ستیزجویی برای کسب قدرت را دارند ، باید مورد بررسی قرار گیرند.

در مورد مصداق ابقع برخی احتمال می دهند با توجه به اینکه احتمالا ابقع همان رقطی یعنی دارای لباس سیاه  و سفید و همچنین قیس (تیره ای در مصر و شمال آفریقا) باشد فلذا این فرد شاید همان قذافی باشد که علاقه عجیبی به پوشیدن لباسهای رنگی و خالدار و سیاه و سفید دارد ، و قذافی همچنین می تواند منطبق بر قیس باشد ، والله اعلم

همچنین عبدالحلیم خدام  که از معارضین باسابقه سوریه بوده و حدود 10 سال است که با خیانت به سوریه به دامن غرب پناهنده شده و بر علیه سوریه فعالیت می کند می تواند از مصادیق ابقع باشد.

همچنین ابقع می تواند از رهبران جمعیت اخوان المسلمین سوریه که روابط خوبی با غرب داشته و اکنون بر علیه رژیم سوریه فعالیت و تعارض می کند ، باشد ، همچنانکه می دانیم پایگاه اخوان المسلمین در مصر قرار دارد و این مسئله می تواند همان ارتباط ابقع با مصر باشد.

در مورد اصهب نیز مصادیق مختلفی به نظر می رسد برخی اعتقاد دارند که این فرد با توجه به ارزق بودن و همچنین معنای دیگر کلمه اصهب که شیر باشد ، می تواند همان بشار اسد باشد که البته بنده معنای شیر را برای اصهب نیافتم.

از مصادیق دیگر اصهب می توان به رهبران کردهای منطقه شامل کردهای عراق و ترکیه و سوریه اشاره کرد که مدتهاست داعیه تشکیل حکومت واحد دارند و اکنون نیز بعنوان یکی از معارضان اصلی در سوریه به شمار می روند مطمئنا با تشدید وخامت اوضاع سوریه ، دخالت کردها به شکل شفاف تر و شدیدتری صورت خواهد گرفت.

همچنین ابراهیم عزت الدوری که خبرهای ضد و نقیضی از مرگ یا زنده بودن و بیماری او منتشر شده و سرنوشت او در هاله ای از ابهام است نیز می تواند از مصادیق اصهب باشد.

البته مصادیق ابقع و اصهب می توانند از شخصیتهای برجسته نظامی و سیاسی سوریه نیز باشند.

انطباق تحولات جاری سوریه بر پیش بینی روایات شریف

همانگونه که در قسمت اول و دوم دیدیم با کمی دقت می توان دریافت که تحولاتی که اکنون در کشور سوریه و مناطق اطراف در حال وقوع است تا چه اندازه بر وقایع ذکر شده در روایات عصر ظهور منطبق می باشد ، وجود فتنه های فراگیر از مدتها پیش ، هماهنگی عجیب نیروهای اهریمنی اعم از غرب و آمریکا و اسرائیل و رهبران مرتجع عرب برای فروپاشی سوریه و تجهیز نیروهای معارض داخلی  و شدت یافتن اوضاع داخلی سوریه و چرخش عجیب ترکیه بر علیه سوریه و تحرکات نظامی این کشور در مرزها طی ماههای اخیر و .... همه و همه نشان می دهد که مرحله پایانی قبل از خروج سفیانی در سوریه آغاز شده است و این کشورهای در آینده بسیار نزدیک شاهد تحولات بزرگ و گسترده ای خواهد بود ، همچنانکه طلیعه آن اغاز شده است.

در این میان ایران و حزب الله و محور مقاومت تمام تلاش خود را برای حفظ سوریه انجام می دهند ، از دست رفتن سوریه ضربه ای سخت بر محور مقاومت خواهد بود و علاوه بر تقویت نیروهای استکباری ، تضعیف نیروهای مقاومت را در پی خواهد داشت ، ضمن اینکه اگر دشمنان بتوانند با نیروهای معارض بر سوریه مسلط شوند شاید دیگر تا مدتی نیازی به حرکت و شورش سفیانی نباشد ، اما اگر نیروهای اهریمنی نتوانند با نیروهای دست چندم خود بر اوضاع سوریه و شام مسلط شوند ، در این لحظات حساس هیچ چاره ای برای آنها باقی نمی ماند جز حرکت دادن مهره اصلی خود یعنی سفیانی.

با این دیدگاه ، پایداری و حفظ سوریه علاوه بر منافع متعدد برای محور مقاومت ، در راستای تعجیل در فرج می باشد و اینجاست که راز حمایت همه جانبه محور مقاومت مانند حزب الله و ایران از سوریه مشخص می شود ، به احتمال قوی دشمنان با نیروهای خرد و ضعیف خود نتوانند بر سوریه دست یابند و چاره ای جز حضور نظامی خود و به حرکت درآوردن مهره اصلی خود یعنی سفیانی ندارند. ان شاالله

  

..................................................................

پ. ن :

- در سفر فروردین امسال به مشهد مقدس با روحانی بزرگوری آشنا شدم که شرح دیدار و خاطره ی زیبایشان را در این پست نوشته ام :

http://u313.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=729:-q-q-&catid=93:chatrooz

از این روحانی بزرگوار حدیث جالبی شنیدم با منیع  دقیق که مضمون حدیث این است (نقل به مضمون) که وقتی از امام صادق(ع) در مورد زمان خروج سفیانی می پرسند ، حضرت می فرمایند :

 وقتی عبدالله احمر در دمشق به قدرت رسید منتظر خروج سفیانی باشید

با توجه به اینکه عبدالله احمر از مقامات سوری بوده و مدتی قبل معاون اول بشار اسد بود و همچنین دارای چهره ای نزدیک به سرخ هم می باشد ، شاید بتوان او را از مصادیق اصهب به شمار آورد.

 




:: برچسب‌ها: تحولات منطقه در زمانظهور

نویسنده : علی
تاریخ : ۱۳٩٠/٥/٢٠