چگونه برای ظهور امام زمان (ع) آمادگی پیدا کنیم؟

 

آیة اللّه صافی گلپایگانی بی اعتنائی به علائق دنیوی

کسی که به تمام علائق دنیوی بی اعتناء باشد انشاء اللّه آمادگی پیدا می کند. واللّه العالم.

آیة اللّه خزعلی اطّلاع از حوادث منتظر و ساختن خود

باید به آن حوادث منتظر، وقوف بیشتر و اطّلاع عمیق پیدا کنیم و خود را در تمام جهات بسازیم.

آیة اللّه نوری همدانی تسلّط بر هواهای نفسانی و فداکاری و گذشت فراوان

با خود سازی و تزکیه نفس و اجتناب از محرّمات و تلاش و کوشش جهت از بین بردن فساد و انجام امر به معروف و نهی از منکر و توجّه به ذات اقدس آن حضرت می توانیم خود را برای ظهور و یاری آن حضرت آماده نمائیم که البتّه این، کار آسانی نیست بلکه نیاز به تسلّط بر هواهای نفسانی و فداکاری و گذشت فراوان دارد.

آیة اللّه سیّد محمّد شیرازی آمادگی عبارتست از: عمل به وظائف دینی و تقوا.

آیة اللّه سیّد صادق روحانی دعا کردن و خواستن از خدا

ما مأمور هستیم برای تعجیل فرج آن حضرت دعا کنیم زیرا فراهم نمودن وسائل فرجش از قدرت همه جز خداوند خارج است و انجام آن به دعا کردن و خواستن از خداست.

آیة اللّه علوی گرگانی تقوی و تهذیب و تزکیه اعمال و افعال

پاسخ این سؤال از قسمت دوّم جواب اوّل روشن می شود. (یعنی باید زمینه ظهور از نظر تقوی و تهذیب و تزکیه اعمال و افعال فراهم گردد تا با آمدن آن بزرگوار همه تحت فرمان صاحب الامر بوده و در انتظار صدور فرمان باشیم.)

آیة اللّه سیّد محسن خرّازی التزام عملی به دین و پذیرش مسئولیّتهای دینی و به یاد آن حضرت بودن و به یاد آوردن دیگران

التزام عملی به دین و پذیرش مسئولیّتهای دینی و به یاد آن حضرت بودن و به یاد آوردن دیگران می تواند انسانها را آماده ظهور نماید.

نظر شما را به این روایت جلب می کنم:

کسی که دوست دارد از اصحاب (حضرت) قائم باشد باید منتظر آمدن او بوده و از محرّمات و مشتبهات پرهیز کند و خود را به اخلاقهای خوب با حفظ حالت انتظار بیاراید. اگر آن حضرت را درک نکرد و عمرش سر آمد و امام قائم بعد از او قیام کرد برای او مانند اجر کسانی است که آن حضرت را درک کردند.

پس در عمل به احکام و تحصیل اخلاق و انجام وظایف دینی، جدّیّت و کوشش کنید و در حالت انتظار باشید. گوارا باد بر شما ای جماعت شیعه! که مورد رحمت الهی قرار گرفته اید. فجدّوا و انتظروا هنیئاً لکم ایّتها العصابة المرحومة

آیة اللّه مکارم شیرازی خودسازی و آماده باش کامل فکری و اخلاقی مادّی و معنوی

چگونگی انتظار، همواره متناسب با هدفی است که در انتظار آن هستیم. انتظار آمدن یک مسافر عادّی از سفر! انتظار بازگشت یک دوست بسیار عزیز! انتظار فرا رسیدن فصل چیدن میوه از درخت و درو کردن محصول! انتظار فرا رسیدن فصل تحصیلی مدارس! و ...

هر یک از این انتظارها آمیخته با یک نوع آمادگی است. در یکی، باید خانه را آماده کرده و وسایل پذیرائی فراهم ساخت در دیگری ابزار لازم و داس و کمباین و ... در دیگری کتاب و دفتر و قلم و لباس مدرسه و مانند آن.

اکنون فکر کنید آنها که انتظار قیام یک مصلح بزرگ جهانی را می کشند در واقع انتظار انقلاب و دگرگونی و تحوّلی را دارند که وسیعترین و اساسی ترین انقلاب های انسانی در طول تاریخ بشر است. انقلابی که بر خلاف انقلابهای اصلاحی پیشین جنبه منطقه ای نداشته و نه اختصاص به یک جنبه از جنبه های مختلف زندگی دارد بلکه علاوه بر اینکه عمومی و همگانی است، تمام شئون و جوانب زندگی انسانها را شامل می شود. انقلابی است سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و اخلاقی.

ارتشی که در انتظار جهاد آزادی بخش بسر می برد، حتماً به حالت آماده باش کامل در می آید! سلاحی که برای چنین میدان نبردی شایسته است بدست می آورد! سلاحهای موجود را اصلاح می کند! سنگرهای لازم را می سازد! آمادگی رزمی نفرات خود را بالا می برد! روحیّه افراد خود را تقویت می کند و شعله عشق و شوق برای چنان مبارزه ای را در دل فرد فرد سربازانش زنده نگه می دارد!

ارتشی که دارای چنین آمادگی نیست هرگز در انتظار بسر نمی برد و اگر بگوید دروغ می گوید.

انتظار یک مصلح جهانی به معنی آماده باش کامل فکری و اخلاقی و مادّی و معنوی برای اصلاح همه جهان است! فکر کنید چنین آماده باشی چقدر سازنده است!! اصلاح تمام روی زمین و پایان دادن به همه مظالم و نابسامانیها شوخی نیست! کار ساده ای نمی تواند باشد! آماده باش برای چنین هدف بزرگی باید متناسب با آن باشد یعنی باید به وسعت و عمق آن باشد.

برای تحقّق بخشیدن به چنین انقلابی، مردانی بسیار بزرگ و مصمّم و بسیار نیرومند و شکست ناپذیر، فوق العاده پاک و بلند نظر، کاملاً آماده و دارای بینش عمیق لازم است و خودسازی برای چنین هدفی مستلزم بکار بستن عمیق ترین برنامه های اخلاقی و فکری و اجتماعی است. این است معنی انتظار واقعی! آیا هیچکس می تواند بگوید چنین انتظاری سازنده نیست؟!

منتظران راستین در عین حال، وظیفه دارند تنها به خویش نپردازند بلکه مراقب حال یکدیگر باشند و علاوه بر اصلاح خویش در اصلاح دیگران نیزبکوشند.

آیة اللّه گرامی انتظار فرج و حفظ اُمید خود و دیگران - عمل به وظائف دینی و عبادات

در مردم شایع است، منبری ها هم می گویند، زیاد هم در مقالات نوشته شده که باید خود را آماده جنگیدن در رکاب امام زمان (ع) بکنیم یعنی سلحشوری و مانند اینها داشته باشیم و حتّی می گویند که انتظار فرج هم به همین معناست.

در گذشته هم رسم بوده که بعضی ها اسب و شمشیر در خانه هایشان نگه می داشتند و جمعه ها سوار بر مرکب به بیرون شهر می رفتند و اشعاری به انتظار می خواندند. این اعمال برای اینکه به یاد امام زمان باشند اشکالی ندارد ولی به معنی انتظار واقعی نیست.

در روایات هم بیشتر این را دارد که عبادت در سرّ با امام مستتر (یعنی امامی که غایب است) یعنی در زمان غیبت هم شما مشغول عبادت باشید. در بعضی روایات داریم که در خانه بنشینید و همانجا به عبادت بپردازید. یک دسته از روایات هم شبیه به این روایت است در جلد 52 بحار آمده است که: عبادت با امام مستتر در سرّ، افضل است همانطوری که صدقه سرّ، افضل است.

در بعضی روایات این طور دارد که «افضل اعمال امّتی انتظار الفرج» که امام هشتم(ع) از پدرانش تا رسول اللّه(ص) نقل کرده اند.

امام صادق (ع) باز می فرمایند: «انتظار الفرج بالصّبر» در یک روایتی که مرحوم مجلسی نقل کرده اند و سند روایت هم بد نیست از ابی بصیر از امام صادق (ع) نقل کرده که حضرت می فرمایند: سلمان وقتی وارد کوفه شد بلاهایی را که در زمان بنی امیّه در کوفه اتّفاق خواهد افتاد همه را گفت و بعد گفت: در خانه ها بنشینید تا طاهر بن طاهر همانی که فراری است از دست مردم، ظهور کند.

به هر حال آن چیزی که از روایات بیشتر به دست می آید وظیفه ما است که مأیوس نشویم. هر قدر جامعه فاسد و خراب شود و هر چقدر مشکلات مؤمنین زیاد شود نااُمید و مأیوس نشویم. بدانیم که بالأخره فرج خواهد رسید. یعنی اوّلین مسئله انتظار فرج، حفظ اُمید مردم است. حالا به هر مقداری که می توانند اصل دین و ایمان و عبادت خود را حفظ کنند. این روایات بیشتر توجّه دارد به اُمید دادن که مبادا شیعه مأیوس شود. روایات «انتظار الفرج عباده» همین را می خواهندبگویند.

روایات زیاد است! مثلاً محمد بن فضیل می گوید از امام هشتم (ع) راجع به فرج پرسیدم. فرمودند: خود انتظار فرج هم فرج است، و بعد حضرت این آیه کریمه «فانتظروا انّی معکم من المنتظرین» را بر این مورد تطبیق کرد. در روایت ( - این آیه در سوره های اعراف/71 و یونس/102ù20 می باشد. )

دیگر «فارتقبوا انّی معکم رقیب» را بر این مورد تطبیق کرد. در روایت دیگری ( - سوره هود آیه 93، «یعنی: شما انتظار بکشید من هم با شما در انتظار هستم.» )

داریم کسی که منتظر فرج امام زمان (ع) است مثل کسی است که شمشیر کشیده است و در جلوی پیامبر اکرم (ص) می جنگد. این ها بیشتر برای حفظ اُمید است که مبادا شیعه در برابر مشکلات مأیوس بشود و دست از عقیده خودش بردارد. همه این ها اُمید می دهد که مبادا اشخاص اُمید خود را از دست بدهند. اجمالاً معنای این روایات اوّلاً حفظ اُمید است و دیگر این که دین خودمان را حفظ کنیم تا فرج برسد. و ظاهرش این است که چه بسا موفّق به کارهای اجتماعی نمی شوید ولی دین فردی خود را حفظ کنید. البتّه کارهای اجتماعی را نفی نمی کند ولی می خواهد بگوید مواظب قدرت خوتان باشید که چه مقدار قدرت دارید و به اندازه قدرتتان کار کنید.

بنابراین آنچه که وظیفه ما است در درجه اوّل حفظ اُمید که هم خودمان اُمیدوار باشیم و هم به دیگران اُمید بدهیم و در درجه بعد اینکه هر مقدار که می توانیم وظایف دینی و اعمال عبادی خودمان را انجام بدهیم که لازمه آن اُمید است. بیشتر هم در این روایات، نظر به وظایف فردی است البتّه بدیهی است که اگر امکانات وظایف اجتماعی فراهم باشد انسان باید انجام بدهد.

در روایتی داریم که امام صادق (ع) می فرماید که: نزدیکترین زمانی که بنده به خدإ؛::ُص نزدیک است و خدا از او راضی است زمانی است که حجّت الهی در میانشان ظاهر نباشد و جایش را هم ندانند ولی در عین حال می دانند که حجّت الهی هست. (که اشاره است به امام زمان (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) در چنین زمانی در هر صبح و شام، منتظرِفرج باشید.

به هر حال این هم از روایات که بیشتر اصرار دارند بر حفظ اُمید و انجام وظایف به مقدار امکان. بیشتر هم اصرارش به وظایف فردی است انگار که کسی می خواهد بگوید وظایف اجتماعی را موفّق نمی شوید که انجام بدهید و بیخودی نیروهایتان را تلف نکنید. البتّه منظور از وظایف اجتماعی یک امر به معروف و نهی از منکر جزئی نیست بلکه منظور جنگیدن با دشمن ها و گرفتن حکومت ها است.

دفتر تبلیغات اسلامی با اصلاح خویش و ایجاد جامعه صالح

پاسخ سؤال دوّم نیز تا حدودی با توجّه به پاسخ سؤال اوّل روشن است زیرا باید کاری کنیم که پذیرش حکومت عدل الهی در ذهن مسلمان ها و مردم دنیا فراهم شود. بنابراین با اصلاح خویش و ایجاد جامعه صالح که با خودسازی و تهذیب نفس و اتّحاد و صمیمیّت و ایثار و فداکاری حاصل می شود و امر به معروف و نهی از منکر و سوق دادن جامعه به خوبی ها و پیکار با فرهنگ غربی، زمینه پذیرش حکومت عدل امام زمان (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) را در خود و دیگران فراهم کنیم.

طرح مباحث حکومت جهانی امام زمان (ع) و عجز همه رهبران جهان از حلّ مشکلات و فرو ماندن نظامهای بشری از اداره جهان، نیاز به تشکیل یک حکومت نمونه اسلامی دارد که برآورنده خواسته های مردم دنیا باشد.

آیة اللّه سیّد حسن ابطحی خراسانی تزکیه نفس و رسیدن به کمالات روحی و بسیار دعا کردن برای فرج

با تزکیه نفس و رسیدن به کمالات روحی در صراط مستقیم اهل بیت(ع) و از بعُدروحی به امام زمان (ع) نزدیک شدن، می توان برای ظهور آن حضرت آمادگی پیداکرد.

همچنین مردم مسلمان، باید برای فرج آن حضرت دعا کنند زیرا امام (ع) فرموده: «واکثروا الدّعاء بتعجیل الفرج فانّ فی ذلک فرجکم» یعنی برای فرج و نجات ( - کمال الدّین ج 2 ص 485 - احتجاج ج 2 ص 284 )

جهانیان از زیر بار ظلم و ستم، بسیار دعا کنید زیرا اگر برای خروج حضرت مهدی(ع) دعا کردید نجات خودتان هم در آن خواهد بود.

حجّة الاسلام فرحزاد خودسازی - شناساندن حضرت - ایجاد حالت انتظار

الف - خودسازی و تهذیب نفس و ارتقاء سطح ایمان و تقوی و اطاعت اوامر الهی در خود اوّلاً و بعد در دیگران.

ب - شناساندن حضرت به مردم جهان و فراهم کردن زمینه برای ظهور با بالا بردن سطح علم و فرهنگ و معرّفی مکتب شیعه بعنوان تنها مکتب حقّ و منجی بشر.

ت - ایجاد حالت انتظار و دعا و توسّل برای ظهور حضرت در عموم مردم.

حجّة الاسلام علیرضا نعمتی بسیج همگانی یکپارچگی شیعیان و تقاضای فرج و اصلاح روحیّات خود

باید عموم شیعیان با یک بسیج همگانی خود را آماده تشریف فرمائی آن حضرت نمایند و در اصلاح روحیّات خود بکوشند که با ظهور آن حضرت دیگر جائی برای رشد رذایل اخلاقی باقی نخواهد ماند. آمادگی برای ظهور آن حضرت بستگی به یک بسیج همگانی دارد که در آن اقشار مختلف مردم بطور عمده شرکت داشته باشند و آغاز این حرکت از اندیشمندان و نویسندگان و شخصیّتهای صاحب نظر در این باره (که نظرات مثبت ارائه دهند) و انعکاس آن از رسانه های مهمّ و فراگیر و سوق دادن افکار ( - زیرا دیده ایم که بعضی از اندیشمندان با تفکّری بسیار دور از تفکّر اهل بیت: با مسئله ظهور روبرو می شوند و بسیار بعید می دانند که در زمان ما ظهور انجام شود و در نتیجه با بیان افکار خود، مردم را از امام زمان 7 و فرج آن حضرت دلسردمی نمایند. )

و توجّه مردم با روشی صحیح و حساب شده بسوی حکومت و ظهور حضرت بقیّة اللّه (ارواحنافداه) می باشد. محور این حرکت بر دوپایه است:

اوّل: آنکه باور کنیم ظهور امام زمان (ارواحنا فداه) بستگی به تقاضای ما از پروردگار (تقاضایی جدّی) دارد و بنا به فرمایش حضرت ولیّ عصر (روحی فداه) که در پاسخ به سؤال قبل نقل کردیم، با یکپارچگی شیعیان در جهت یاری آن حضرت و تقاضای فرج، ظهور صورت می گیرد و باور کنیم که ما همان مردمی می توانیم باشیم که زمینه ساز ظهور بوده و چشمانمان به جمال آن حضرت روشن خواهدشد.

متمرکز کردن توجّهات فکری و فرهنگی به سمت ظهور و نفی تبلیغات منفی و از بین بردن این فکر شیطانی که هنوز خیلی با ظهور فاصله داریم

دوّم: بر اساس محور اوّل، تلاشهای گسترده ای را ترتیب دهیم تا عمده توجّهات فکری و فرهنگی به سمت ظهور آن حضرت شکل گیرد.

مجدّداً تذکر می دهم که همانند شرایط قبل از پیروزی انقلاب اسلامی این کار باید صورت گیرد یعنی همانطور که قبل از پیروزی انقلاب مردم به یکباره باور کردند که می توان رژیم شاه را سرنگون کرد هم اکنون باور کنند که می توان به دوران غیبت کُبری پایان داد و از خداوند خواست فرج امام زمان (ع) را برساند که البتّه در شرایط کنونی به جهت ضعف بسیار زیاد افکار و تبلیغات، باور نمودن مطلب فوق مشکل بنظر می آید ولی باید دانست که این ضعف فکری ما است نه واقعیّت مطلب.

واقعیّت آن است که اگر مردم و بزرگان جامعه شیعه باور کنند با حرکت یکپارچه ما، به سرعت ظهور فرا خواهد رسید درنگ را جایز ندانسته و همه نیروهای خود را در این جهت بسیج خواهند نمود ولی تاکنون و با کمال تأسّف بیشتر شیعیان و حتّی اندیشمندان آنان در تردیدند و فکر می کنند هنوز خیلی مانده امام زمان (ع) ظهور بفرماید و این فکر ضعیف و غلط را شیطان تقویت نموده و با تبلیغات منفی علیه امام زمان (ارواحنا فداه) (مانند آنکه برو دعا کن امام زمان نیاید و الّا اول گردن من و تو را می زند، یا ما لیاقت امام زمان (ع) را نداریم ما گنهکاریم یا خدا کند آقا زمانی ظهور بفرماید که ما نباشیم زیرا با اعمال بدمان از روی ایشان شرمنده می شویم و ...)

اینها همان تبلیغات منفی است که با اضافه شدن آن به افکار ضعیفی که بدان اشاره شد موجبات فراموشی و دلسردی افکار عمومی از امام زمان (ع) و ظهور آن حضرت را پدید آورده و شاهد بر این سخن آن است که در عموم مردم و آیینه افکار و توجّهات آنان که بنگریم به ندرت از ظهور امام زمان (ع) سخن به میان می آید و بشدّت جامعه شیعه به آن حضرت بی توجّه شده است و ظهور آن حضرت را مربوط به زمان کنونی نمی داند.

گریه شبانه روز بر درد غربت و تنهایی امام عصر (ع) این است درد غربت و تنهایی امام عصر (ارواحنا فداه) که باید برای آن شبانه روز گریه کنیم و آن حضرت را مانند جدّ غریبش در کربلای امروز تنها و بیکس ببینیم.

حجّة الاسلام سیّد علی رضوی تهذیب نفس - مصلح شدن و مصلح بودن - دعا برای تعجیل فرج

با تهذیب نفس و تصفیه باطن (صالح بودن و صالح شدن) و سپس امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح جامعه (مصلح شدن و مصلح بودن) و بعد با حال انتظار واقعی، دعا برای تعجیل فرج آن حضرت نمودن.

حجّة الاسلام احمد قاضی زاهدی ایجاد یک پذیرش عمومی

یک جهت آمادگی برای ظهور به این است که پیش از هر چیز یک پذیرش عمومی ایجاد شود، چون عدالت آن بزرگوار چیزی نیست که حتّی گروههایی از خواصّ مردم تحمّل آن را داشته باشند همانگونه که در زمان حکومت جدّ بزرگوارش امیرالمؤمنین(ع) بسیاری از نزدیکان امام (ع) از عدالت آن حضرت بسوی معاویه فراری می شدند.

با تشریف فرمائی حضرتش هر کس در مکان و جایگاه شایسته خود قرار می گیرد و این برای خیلی ها سخت خواهد بود. به همین جهت مهمترین فعالیّت برای آماده سازی و ایجاد زمینه برای ظهور امام عصر (ارواحنا فداه) عادت دادن عوام و خواصّ به عدل است چون مردمی که به عدالت تن ندهند تحمّل حکومت مهدی(ع) بر آنها سخت خواهد بود.

آیة اللّه سیّد محمّد مهدی مرتضوی لنگرودی مهیّا کردن و انتظار کشیدن واقعی

فقط به مقدار یک عزیزتان که مثلاً به سفر حجّ می رود وقتی خبر می دهند چند روز دیگر می آید چگونه خود را آماده می کنید و چه چیزها مهیّا می نمایید و چه نحوه انتظار می کشید؟! هر چند بیش از این انتظار لازم است ولی همین مقدار انتظار برای عموم کافی است.

آیا درباره آن ولیّ کونین اینگونه انتظار داریم؟! البتّه خیر! مگر در بعضی از اشخاص و آن هم با چند گل بهار نمی شود.

آیة اللّه خاتم یزدی استواری ایمانی و عقلانی

قرآن کریم وراثت حاکمیّت بر جهان را از آنِ «عبادی الصّالحون» می داند ( - سوره انبیاء آیه 105 )

و برای رسیدن به چنین صلاحیّتی اطاعت احکام قرآن و همه معصومین لازم است بگونه ای که با استواری ایمانی و عقلانی به آن چنان لیاقت و صلاحیّتی دست یابیم که کلام امام صادق (ع) که درباره یاران حضرت مهدی (ع) فرمود: «فانّ الرّجل منهم یعطی قوّة اربعین رجلاً و انّ قلب رجل منهم اشدّ من زبر الحدید لو مرّوا بالجبال الحدید لتدکدکت.» درباره ما تحقّق پیدا کند.

( - منتخب الأثر ص 426 (یعنی: پس بدرستی که به هر مردی از آنها نیرو و قوّت چهل مرد داده می شود و قلبشان از پاره آهن سخت تر است و اگر بر کوههای آهن بگذرند آن کوهها از هم پاشیده می شوند.)

آیة اللّه شاه آبادی «تزکیة النّفس فی البعد العقلی و القلبی و الجوارحی.» (تزکیه نفس و پالایش عقل و قلب و جوارح از تمام نقائص مربوط به آنها.)

آیة اللّه یثربی خودسازی از جهت معرفت و عمل و اخلاق

همه می دانیم که ائمّه معصومین (ع)، مظهر قدرت خداوند در روی زمین بودند ولی وقتی قیام می نمودند که حجّت بر آنان به علّت اطاعت و بیعت مردم تمام شود همانگونه که در زندگی مولی امیرالمؤمنین (ع) مشاهده گردید؛ و در غیر این صورت ناگزیر از حکومت بر مسلمین رفع ید می نمودند و احیاناً مورد اعتراض شیعیان خود هم قرار می گرفتند که چرا قیام نمی کنید، پاسخ می شنیدند که ناصری نداریم تا قیام کنیم مع الوصف در پاسخ کسانی که بر عمر خود تأسّف می خوردند که همه روزه آماده قیام شما بودم ولی به مراد نرسیدم می فرمودند: اجر تو ضایع نمی شود. خداوند اجر منتظرین قیام حجّت خدا را به تو می دهد امّا آن حجّتی که باید به انتظار او بود چندمین از اولاد من، حجّة بن الحسن المهدی(ع) است که (به علّت لیاقت و حمایت مردم زمانش) عالَم را پُر از عدل و داد خواهد نمود بعد از آنکه پر از ظلم و جور شده باشد.

و از بعضی مدارک، استفاده می شود که علّت تأخیر ظهور آن حضرت عدم لیاقت ماست پس اگر علاقه به تعجیل فرج آن حضرت داریم باید به خودسازی از جهت معرفت و عمل و اخلاق بپردازیم. نمونه این خودسازی و آمادگی را بالعیان در اصحاب و پیروان امام خمینی (قدس سرّه) دیدیم که مانند اصحاب کربلا (ع) از هیچ قدرتی نهراسیدند و از ایشان تا دم مرگ حمایت نمودند و آثار این قیام مقدّس را همه روزه شفّافتر مشاهده می نمائیم.

حجّة الاسلام سیّد جعفر رفیعی انجام فرائض و پرهیز از محرّمات و امر به معروف و نهی از منکر

مهمترین برنامه شخصی که منتظر ظهور حضرت بقیّة اللّه (ارواحنا فداه) است به فکر آن هدف بزرگ از هیچ کوشش و تلاشی فروگذار نخواهد بود. لذا هر فرد مسلمان باید دائماً مشغول فرائض و واجب خود باشد و از منکرات و محرّمات در پرهیز باشد و فریضه امر به معروف و نهی از منکر را که یکی از بزرگترین قِسم جهاد می باشد انجام دهد تا زمینه ظهور آن حضرت فراهم شود چنانچه در روایات فرموده اند: «جهاد کنید با منکر و بغض منکر را در قلبهایتان ایجاد کنید تا برسید به امر خداوند و اطاعت خداوند.»

( - جامع السّعادات ج 2 ص 247 )

آیة اللّه سیّد مرتضی موسوی اصفهانی منتظر واقعی شدن - دعا برای فرج - صدقه برای سلامتی آن حضرت و ...

آمادگی برای ظهور آن حضرت به این نحو است که خود را منتظر واقعی بدانیم و برای فَرَج آن حضرت دعا کنیم که افضل و برتر اعمال است و خود را به اعمال شایسته و نیکو زینت بدهیم و برای فرج آن حضرت دعاهائی که ذکر شده بخوانیم و برای سلامتی آن حضرت، صدقه بدهیم و هرگاه اسم آن حضرت برده شود تعظیم کنیم و از جا بلند شویم که ائمّه ما چنین می کردند و طوری باشیم که اگر گفتند فردا ظهور می کند، ما آمادگی کامل را داشته باشیم.

آیة اللّه محمّد جعفر خوشنویس پاک کردن خود از گناهان و خودسازی و بازسازی صحیح زندگی

آمادگی برای هر چیزی باید متناسب با آن چیز و مقتضیّات آن باشد و لذا باید دید اصلاً ظهور و قیام حضرت بقیّة اللّه الأعظم (عجّل اللّه فرجه الشّریف) برای چیست؟

اگر دانستیم که این قیام و این حرکت برای احیای عدل، و اقامه قسط و برپایی حکومت حقیقی الهی و پیاده کردن ارزشهای دینی است و تحقّق این اهداف مقدّس جز با وجود رهبری معصوم، و پیروان و سربازانی پاک و مؤمن و معتقد امکان پذیر نیست، پاسخ به مقدار زیادی روشن می شود.

ما باید خود و زندگی و محیط خود را از مسائلی که سبب می شود جزو این سربازان و پیروان نباشیم، پاک کنیم. ما باید خود را با معیارهایی که در روایات برای جنود حضرت مهدی (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف)، بیان شده تطبیق بدهیم؟!!

چگونه می شود ما که وجودمان با گناه های نابخشودنی آلوده است در زمره یاران صدّیق آن حضرت باشیم یا حدّاقل مورد لطف و عنایت و توجّه آن حضرت، امروز یا بعد از ظهور و حضور آن امام آگاه و عالم به احوالمان، قرار گیریم؟!!

چگونه ممکن است ما که زندگی و موجودی های مان از مال دنیا، آمیخته با حقوق شرعی پرداخت نشده به اهلش، یا حقّ مردم می باشد، در رکاب امام آگاه و مطّلعی قرار گیریم که ظهورش برای رساندن حقّ به صاحب حقّ، و جلوگیری از ظلم و ستم، و غصب و تعدّی است؟!

پس آمادگی ما به این است که از همین ساعت اقدام به خودسازی خویش و بازسازی صحیح زندگیمان کنیم و خود و زندگی خود و خانواده خود را بتدریج، امّا بطور جدّی با معیارهای دینی تطبیق بدهیم تا حدّاقل امروزه که حضرت بقیّةاللّه الاعظم (روحی فداه) از آن آگاهی می کنند، مورد توجّه و عنایت و لطفش قرار بگیریم و سعادت آن را پیدا کنیم که به هنگام ظهورش اگر هم در قید حیات نیستیم، زنده شویم و در رکابش برای تحقّق اهداف عالیه و مقدّسه اش جهاد کنیم، إن شاء اللّه. (به دعای عهد توجّه کنید...)

آیة اللّه سیّد محمّد حسینی قزوینی داشتن تقوای در سطح بالا، ایمان قوی و یقین کامل

با توجّه به روایاتی که در باره یاران حضرت وارد شده: داشتن تقوای در سطح بالا، ایمان قوی و یقین کامل.

حجّة الاسلام محمّد حسن گنجی فرد دوری از معاصی - خواستن فرج - ترک غفلت از یاد آن حضرت

مَثَل مردم در زمان غیبت همانند دانش آموزان مدرسه ای است که شورش کرده و کلاس درس را به هم زده و نگذاشته اند معلّم درسش را بدهد و یا همانند مریضی است که با افکارواهی و تخیّلاتِ خودش یا القاء اطرافیان از طرز مداوای دکتر بدَش آمده یا ترسیده و از بیمارستان و اینکه تحت مداوا قرار گیرد، فرار کرده است.

اگر دقّتی در نوع رفتار مردم در هر زمانی بکنیم جنبه عینی همین مثالها را در جوامع می بینیم. مدارسِ آیات اهل بیت (ع) بخاطر بی اعتنایی های مردم تعطیل شد و اطبّای دوّارٌ بِطّبه مورد رجوع کسانی که با فکر ناقص بشری به برآوردن نیازهای روحی و جسمی شان پرداختند، قرار نگرفتند و با القائات شیطان صفتان به یافته های خودشان دلگرم شدند و از آغاز غیبت امام عصر (ع) با عمومی شدن این حالت در مردم، کم کم این طبیب مهربان از صحنه زندگی مردم کنار رفت چون شیاطین تا توانستند مردم را از ایشان ترساندند و او را که «رحمةٌلِلعالمین» است ترسناک و خونریز معرّفی کردند.

با توجّه به این مقدّمه، معنای ظهور، بازگشت دانش آموزان دنیا است به کلاس درس اهل بیت (ع) یا برگشتن مریض ها است به بیمارستانِ معصومین(ع) و آمادگی برای ظهور موقعی ایجاد می شود که این دانش آموزان بخاطر اینکه تحت تربیت صحیحی نبوده اند به جهل خودشان پی ببرند یا در مثال دیگر، مریض ها به خطرناک بودن امراضشان و لزوم مداوای سریع، آن هم نزد اطبّای حاذقی که خدا برای بشر گذاشته، یقین کنند.

پس آمادگی عملی وقتی است که مردم به این معلّم واقعی و طبیب دردها احساس نیاز بکنند. آن وقت می شود گفت مِثل دانش آموزی هستند که مودّب سر کلاس نشسته و منتظر است تا معلّم وارد کلاس شده، درسش را شروع کند یا مثل مریضی است که یقین کرده فقط به دست این دکتر خوب می شود و خود را در بیمارستان بستری نموده است.

بعضی افراد در مقابل کسانی که تبلیغ آن حضرت را می کنند از روی بی محبّتی می گویند: «حالا حالاها حضرت نمی آید» و یا چون می خواهند برای عموم مردم، ظهور حضرت را دور وانمود نمایند در تشبیه، وقت آزادی زندانی بیشتر از ابد و باز پرداخت بدهی غیر قابل وصول را تا انقلاب مهدی (ع) معرّفی می کنند!

آیا ما می توانیم ادّعا کنیم که با خدا و انبیاء و معصومین (ع) درباره فرج امام زمان(ع) هم دل و هم زبان هستیم؟!

آیا آن چه آنها فرموده اند که امر فرجشان یک شبه اصلاح می شود و یا فرموده اندصبح و عصر منتظر آمدنش باشید و یا فرموده اند همانند شهاب آسمانی که ناگهانی در آسمان پدیدار می شوند ناگهانی در میان مردم ظهور خواهد فرمود آیا عقیده ما هست؟!

آیا از این که همان حرف ائمّه قبلی را بگوئیم دریغ نداریم؟! یا حتّی از یاری زبانی هم مضایقه می کنیم تا چه رسد به یاری عملی ائمّه اطهار (ع) در زمان زندگیشان؟!

اکنون ما علاوه بر این که در زمان زندگی این امام عزیز هستیم با اعلام آمادگی که خدا و خود حضرت بیان نموده اند بسیار لازم است که به خصوص روحانیّون در توجّه دادن مردم به ساحت مقدّس ایشان بیش از پیش بکوشند و همان طور که از ما خواسته اند روحانی و دانشجو و معلّم و کسبه و همه و همه یکپارچه در دوری از معاصی و خواستن فرجشان از خدا همدل شویم و غفلت از یادشان را ترک کنیم.

آیة اللّه عادل علوی تمیز کردن خانه دل و دعا کردن و انتظار

اگر منتظر مهمان هستیم خانه را تمیز می کنیم و منتظران حضرت باید خانه دل که حرم اللّه است را تمیز کنند، طاهر و مطهّر، پاک و منزّه همراه دعا و انتظار.

حجّة الاسلام سیّد کاظم حسینی میانجی فرمان بردار بودن لازم و بدون چون و چرا

فرمان بردار بودن لازم مثل مالک اشتر و هارون مکّی (رضوان اللّه علیهما).

اگر فرمان صادر شد: «برو میان تنور» بدون چون و چرا و بدون درنگ و معطّلی در میان آتش قرار گیرد.

حجّة الاسلام صفایی بوشهری آمادگی اجتماعی و آمادگی فردی

آمادگی برای ظهور حضرت (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) در دوبخش است:

1 - اجتماعی: که ایجاد آمادگی فکری و اندیشی و عملی و جهادی جوامع شیعی برای حضور هرچه باشکوهتر و مخلصانه جهت مجاهدت به رهبری حضرت ولیّ عصر(ع) برای استقرار حکومت دینی واحد شیعی در جهان.

2 - فردی: برای آمادگی خویش جهت ظهور حضرت، اعمالی نیاز است که عبارتند از: انجام دقیق و مخلصانه اعمال و وظائف شرعی و دارا بودن تقوای الهی - حمیّت و تعصّب و حسّاسیّت در دینداری - حُبّ و محبّت اهل بیت (ع) - کسب علوم دینی و ترویج و تبلیغ معارف شیعی - آمادگی فکری و علمی برای برقراری حکومت مهدوی - اعتقاد قلبی و عمیق به وجود و غیبت امام زمان (ع) و ثبات بر استقامت بر این امر و انتظار امام - دعا و مناجات و جهاد در راه خدا - دعا و توسّل به خداوند متعال برای تعجیل در ظهور ایشان - صبر و همبستگی دینی - حمایت از علمای دین و رهپویی از آنان.

حجّة الاسلام اسد اللّه محمّدی نیا آماده کردن زمینه برای ظهور حضرت به حدّ توان و کسب کمالات شخصی

برای ظهور حضرت ولیّ عصر (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) باید هر کس در حدّ توانش زمینه را فراهم سازد. آمادگی هم به آن نیست که انسان در کُنج خانه یا مسجدی بنشیند و دعا کند. بلکه دعا، یک گوشه کار است! کسی که می خواهد بر تمام جهان حکومت کند و قسط و عدل را بر پا نماید، با توجّه به وسعت دنیا و پیشرفتهای علمی در این زمان و هنگام ظهور، احتیاج به یاران عالم، مخلص، فاضل، مدیر، مدبّر، ( - بحار الانوار ج 52 ص 391، 323، 332 - 339 )

زیرک، سیاستمدار واقعی و مجاهد در راه خداوند دارد تا برای هرگونه فداکاری اعمّ از فرهنگی، نظامی، سیاسی و اقتصادی آماده باشند.

حضرت علی (ع) هم برای اداره جامعه، دنبال چنین افرادی بود و صدای شکوه و ناله ایشان از دست مردم نادان، ترسو و راحت طلب در خطبه ها و نامه های نهج البلاغه تا امروز شنیده می شود.

اینطور نیست که امام زمان (سلام اللّه علیه) از طریق اعجاز همه جهان را فتح کند و بعد هم بفرماید: «مردم بخورید و بخوابید و راحت باشید.» زیرا این کار با هدف آفرینش سازگار نیست، زیرا هدف از خلقت انسان، رشد و کمال انسانی و تقرّب به سوی حقّ تعالی است در حالی که راحت طلبی و تجمّل گرایی و فقط به فکر دنیابودن یک زندگی حیوانی است.

( - جهت اطّلاع به سوره اعراف آیه 179، فرقان 44، محمّد 12، ملک 2 مراجعه فرمایید. )

بر همین اساس، امام صادق (ع) فرمود: «لیعدّ احدکم لخروج القائم و لو سهما ...» ( - بحار الانوار ج 52 ص 366 - سفینة البحار باب عَدَّ و مانند آن ج 52 ص 139 )

برای ظهور و قیام حضرت قائم (ع) خود را مهیّا سازید گرچه این آمادگی در حدّ یک تیر باشد.

ذکر آمادگی با یک تیر به عنوان بیان مصداق و نمونه است، در حقیقت این حدیث می خواهد بفرماید: کسی که طالب و خواهان ظهور آن حضرت است باید نهایت جهاد و کوشش را جهت زمینه انقلاب امام زمان (ع) بنماید و حداقل آن تهیّه یک تیر برای مقابله با دشمن و کمک به مجاهدین است.

حجّة الاسلام عبداللّه صالحی دوری از خواسته های نفسانی و انجام واجبات و بلکه مستحبّات

با چشم پوشی از خواسته های نفسانی و تجملّات دنیوی و در کنار آن عمل کردن به دستورات قرآن و ائمّه اطهار (ع) می توان خود را آماده ظهور حضرتش قرار داد و به عبارتی دیگر با عمل کردن به واجبات و بلکه مستحبّات و ترک گناهان در ابعاد مختلف سیاسی اجتماعی اقتصادی اخلاقی شخصی، گام مؤثّری است در آمادگی پذیرش حکومت آن امام عزیز، حیاتبخشِ روح و روان به تمام انسانها.

حجّة الاسلام شیخ الرّئیس کرمانی خودسازی - اتّحاد - خلوص - انتظار

1 - خودسازی و تزکیه نفس تا سرحد جانبازی در خدمت حضرتش.

«انّ اللّه یحبّ الّذین یقاتلون فی سبیله صفّا کانّهم بنیان مرصوص.» (بدرستی که خداوندکسانی را که در راه او جنگ می کنند و مانند سدّ محکم و مقاوم می مانند را دوست دارد.)

2 - اتّحاد و به هم پیوستگی.

3 - خلوص.

4 - انتظار فرج.

«فانّ فی ذلک فرجکم.» (بدرستی که در ظهور، فرج و گشایش شما است.)

حجّة الاسلام سیّد وهّاب ضیائی انجام فرایض - استقامت - توقّف در شبهات - مستحبّات

1- در انجام فرایض، ساعی و کوشا و مقیّد بودن.

2 - در اجتناب از محرّمات، صبر و استقامت داشتن.

3 - در مسائل شبهه، توقّف داشتن.

4 - فریضه ها را با اعمال مستحبّی (نوافل) زینت دادن.

حجّة الاسلام سیّد جواد معلّم تمام فعّالیّتهای خود را در جهت گرایش به آن حضرت متمرکز کردن

پاسخ این سؤال از جواب سؤال قبلی واضح می شود که هر زمان بشریّت به سمت حضرت روی بیاورد این خود اعلام آمادگی خواهد بود و نیاز چندانی به کاردیگری نیست بنابراین باید تمام فعّالیّتهای خود را در جهت گرایش به آن حضرت متمرکز کنیم و دیگران را هم به این سمت سوق دهیم.

آیة اللّه سیّد فخر الدّین امامی تقویت ایمانی و تصفیه روحی و توجّه بیشتر به امور دینی

شرط موفّقیّت قیام آن بزرگوار داشتن یاران فداکار و صمیمی است. به همین دلیل منتظران آن حضرت باید از راه تقویت ایمانی و تصفیه روحی و توجّه بیشتر به امور دینی خود را به مرحله ای برسانند که لیاقت همراهی با آن حضرت را داشته باشند و درست همان گونه که کسی که انتظار مهمانی را می کشد همه شرایط پذیرایی را فراهم کند شیعیان نیز باید از راههای یاد شده خویش را آماده کنند تا همین که آن مهمان عزیز بیاید گرفتاری خاصّ نداشته باشد.

آیة اللّه اصولی دعا برای فرج و عمل به وظایف دینی و مذهبی

دعا برای تعجیل ظهور، تاکیداً و فرا گرفتن وظایف دینی و مذهبی و عمل به آنها است بطورکامل.

حجّة الاسلام شیخ مرتضی قاسمی اصلاح نفس و بندگی خدا - جدّاً طالب ظهور بودن - عشق به آن حضرت و ...

اصلاح نفس - تهذیب و تزکیه - بندگی و اطاعت محض از خدا و رسول خدا(ص) و ائمّه اطهار (ع) و جدّاً طالب ظهور او بودن و عشق و عرفان به مقام والایش و دههاشرطدیگر.

حجّة الاسلام شیخ عبّاس استاد آقایی

بندگی کامل خداوند و تزکیه نفس و رسیدن به حکمت الهی

بهترین راه و روش آمادگی برای ظهور باهرالنّور آن حضرت این است که هر فردی در اجتماع به وظیفه خود آشنا باشد و حداقل وظیفه یک انسان واقعی، بندگی کامل خداوند است که قرآن می فرماید: «ما خلقت الجنّ و الانس الاّ لیعبدون» جنّ و انس را خلق نکردیم مگر برای بندگی، اوّلاً محور و اساس بندگی شناخت خداوند است و اینکه می گوییم شناخت خداوند نه ذات اقدس احدیّت باشد، که حتّی پیامبر گرامی اسلام(ص) وقتی به ذات اقدس احدیّت می رسد می فرماید: «ما عرفناک حقّ معرفتک» یعنی: ما نشناختیم تو را آنطور که حقّ معرفتت باشد. پس منظور از شناخت این است که انسان خودش را بشناسد تا بتواند به مسئولیّت خود پی ببرد.

وقتی خود را شناخت خداوند تمام بایدها و نبایدها در رابطه با وظائف فردی و اجتماعیش را به او الهام خواهد نمود و آن وقت است که به وظیفه خویش پی می برد و وظیفه هر فردی جهت آمادگی ظهور آن حضرت و تعجیل در فرج مبارکش آن است که اگر در هر جنگی برای مبارزه، ادوات جنگی لازم است در انقلاب سراسری حضرت مهدی (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) اگر انسان تزکیه نفس و تهذیب روح را در رأس امورات خویش قرار دهد و تمام پرده های درونی و برونی خویشتن را پاره نموده تا به جایی برسد که امیرالمؤمنین می فرماید: «لم اعبد ربّ لم اره»، واقعاً در درون خویش خدا را ببیند و از هر نظر چه از نظر احکام مسلّط بر تمام احکام اسلام باشد چه از نظر اعتقادی حاضر جواب در تمام امورات دینی و مذهبی باشد و از نظر اخلاقی بهترین و نیکوترین اخلاق را داراباشد.

چنانچه گفته شد در هر جنگی به ادوات جنگی نیاز است در انقلاب امام زمان(ع) احتیاج به ادوات جنگی اتمی و بلکه هیچ گونه مادّه ای نیست بلکه اوّلاً احتیاج به بمبی دارد که از اتم و عالم اتم نمی باشد. ثانیاً اگر تمام ادوات جنگی عالَم فقطجهت تخریب ساخته شده ولی ادوات جنگی اصحاب امام زمان (ع) جهت تبدیل شدن تمام ظلمات به نور می باشد یعنی وقتی فردی می تواند خود را مهیّای ظهور آن حضرت بداند که واقعاً در وجودش هرگونه علم و حکمت مملوّ شده باشد که قرآن می فرماید: «یؤتی الحکمة من یشاء و من یؤتی الحکمه فقد اوتی خیراکثیرا»، آری چنین فردی با سلاحهای علمی و معنوی و ملکوتی خود اگر آماده شده واقعاً جهت ظهور آن حضرت خود را آماده نموده است.

حجّة الاسلام محمّد کاظم کاشانی در تمام جهات خود را مطابق خواسته آن حضرت قرار دادن

و آگاه کردن مردم به مزایای بعد از ظهور

اگر بخواهیم شخصاً برای ظهور آماده شویم باید روز بروز خودمان را به آنچه مورد نظر حضرت است نزدیک نمائیم یعنی از جهت اعتقادات، صفات روحی و افکار و اعمال، خودمان را به آنچه مورد نظر حضرت است نزدیک نمائیم، چون در صورتی می توانیم طالب آن حضرت و منتظرش باشیم که به مطالبی که پدران آن عزیز فرموده اند عمل نموده و برای ادامه رشد روحی و حرکت بسوی کمال، احتیاج به بیانات و علوم آن حضرت داشته باشیم.

حجّة الاسلام علیرضا فلاحت منش خودسازی فردی و آمادگی کامل روحی و فکری و اصلاح دیگران

در توقیع شریف امام عصر (عجّل اللّه تعالی فرجه) به شیخ مفید آمده: «اگر شیعیان ما آماده عمل به دستورات ما شوند ظهور واقع می شود.»

این آمادگی با خودسازی فردی و خود یاری های اجتماعی و آماده ساختن زمینه هاست یعنی آمادگی کامل روحی و فکری لازم است و تنگ نظری ها، کج فکری ها و ... با موقعیّت منتظران واقعی سازگار نیست و همچنین منتظران واقعی باید مراقب دیگران باشند و در اصلاح دیگران بکوشند.

استاد محمّد حسین عابدی ظهور آفاقی و ظهور انفسی و راههای رسیدن به آنها

ظهور بر دو قسم است: آفاقی و انفسی. مبنا و پایه ظهور آفاقی ظهور در انفس است و مبنا و پایه ظهور در انفس، متابعت و عمل به قوانین الهی است که در اصول دین و فروع دین خلاصه می شود.

ظهور انفسی در قلب انسان است که دارای مراحلی است که عبارتند از: یقین قلبی، رؤیا، الهام، مکاشفه و مشاهده. ممکن است کسی حضرت را در خواب ببیند یا ممکن است حضرت را در بین خواب و بیداری که مکاشفه است درک کند یا اینکه حضرت را ظاهراً مشاهده کند.

وقتی قلوب انسانهایی آمادگی پیدا کرد و قابلیّت از لحاظ کیفی (قابلیّت قلبها) و کمّی (نفرات) ایجاد شد طبق قاعده لطف، خداوند حجّت خود را آشکار می کند.

اختلاف ما با ادیان و مذاهب الهی هم در اصول دین و هم در فروع دین می باشد بإ؛ب ب ظظ شدّت و ضعفی که دارد.

تنازعات بین گروههای مختلف شیعه و فصل مشترک بین آنها

بالاتر از این در خود مذهب اثنی عشری از حیث آراء و عقاید، اختلافات بسیاری است و علامت آن، پیدایش فرقه ها و گروههای مختلف هست که هر کدام حرکت و مشی خاصّ مربوط بخودشان را دنبال می کنند، حتّی دیده می شود این گروه عمل آن گروه را تکفیر و آن گروه عمل این گروه را تکفیر می نماید. گروهی از کسی پیروی می کنند و گروه دیگری از کسی دیگر، لذا بنده می گویم این تنازعات باید کنار گذاشته شود و فصل مشترکی که اساس آن رضای حضرت صاحب الامر (ع) باشد بنا شود.

استاد علیرضا جاویدی ایجاد بندگی کامل و محبّت پاک نسبت به امام زمان (ع)

باید در خودمان بندگی کامل را نسبت به امام زمان (ع) ایجاد کنیم که در زیارت جامعه کبیره می خوانیم اطاعت از شما اطاعت از خداست و محبّت به شما محبّت به خداست. اگر چنین باشیم با دلی پاک از هر پلیدی و زشتی به استقبالش می رویم و جای قدومش را بوسه می زنیم. به اُمید آن روز.

حجّة الاسلام سیّد محمّد مهدی آل مجتبی (میهن خواه) «و اعدّوا لهم ما استطعتم من قوّة و من رباط الخیل ...»

( - سوره انفال آیه 60، یعنی: «و شما در مقام مبارزه با کافران خود را مهیّا کنید تا آن حدّ که بتوانید از آذوقه و تسلیحات و اسبان سواری برای تهدید دشمنان خدا و دشمنان خودتان کاملاً فراهم سازید ...» )

پذیرش ساحت قُدسی امام زمان (ع) به عنوان یک الگوی مطلق و کامل برای زندگی

آمادگی برای ظهور امام عصر (ع) در دو وجه است: وجه اوّل مخصوص کسانی است که خوب و بد را تمییز می دهند و به خوب و بد عالمند و در قبال آنان این است که باید خودشان را تحت شرایط مدّ نظر امام عصر (ع) آماده سازند یعنی ساحت قُدسی امام زمان (ع) را به عنوان یک الگوی مطلق و کامل برای زندگی از منطق و خُلق گرفته تإ؛ب ب ظ، معیشت وجود مبارک را حتّی در رابطه با تدوین خیر و شرّ برای عام و به عنوان سیره اصلی بپذیرند.

آماده شدن عوام در بُعد اضطرار

وجه دوّم در قبال عوام و یا کسانی است که خوب و بد را تشخیص نمی دهند، که آنان باید در بُعد اضطرار آماده شوند.

امّا در وجه اوّل لازم است چند نکته را بدانیم: خواسته ما از امام معصوم چیست؟

اینکه اوّلاً: خواسته ما از امام معصوم چیست؟ آیا بدنبال رفاه مادّی و صوری که در قبال ظهور و حکومت امام عصر (ع) پدید می آید هستیم و یا به دنبال زمینه سازی برای رفاه در آخرت هستیم و یا ...

باید صراحتاً عرض کنم آنانکه برای رفع حوائج مادّی به دنبال امام معصوم می گردند در گمراهی سخت بسر می برند و چنانچه اگر همین حوائج نبود هیچگاه بدنبال امام خود و ارتباط با وی و برآوردن خواسته وی نبودند و یا آنانکه در پی سعادت و رسیدن به بهشت و راحتی برزخ هستند چنانچه مطمئن شوند که نعمتهای بهشتی گونه دیگری هم عرضه خواهد شد از مسیر امام عصر (ع) بیرون خواهد رفت.

تنها کسانی در مسیر امام عصر (ع) باقی می مانند که بین خود و مولا را با رشته محکمی از عشق بسته باشند و به تنها چیزی که فکر می کنند آن است که معشوق آنان یعنی امام عصر (ع) ناراحتی و غم و غصّه ای نداشته باشد، رفاه آنها در دلِ بی غصّه امام زمان (ع) است، شادی و سرور ایشان لبخند خشنودی امام است. برای آنها بهشت و امثال این، بازیچه ای بیش نیست، بودن در کنار امام زمان (ع)، برای ایشان بهشت است.

جنّت چو نار باشد، گر بی نگار باشد       هر جا که یار باشد، شد جنّت برینم

آنان با کمال میل حاضرند کربلا را با تمامی مشقّات و سختیها با جان و دل بخرند که فقط از بهشت خود یعنی امام، لحظه و آنی جدا نگردند. کسانی که عشق آنها را مصداق بارز «صبرت علی عذابک فکیف اصبر علی فراقک» نموده است.

این دسته همان منتظرین هستند، کسانی که هر لحظه اُمید دارند تا به وصال معشوقشان برسند، کسانی که آذر بی امام زمانی جانشان را گداخته، منتظر یعنی عاشق مهدی یعنی کسی که از نارضایتی امام خود شدیداً وحشت دارد و تمام همّ و غم را مبتنی بر شادی و سرور امام معصوم (ع) نموده است، دوست دارد آنچه مولایش دوست دارد و بیزار شده است از آ نچه مولایش بیزار است. شاید بهتر باشد که عمل اینان را با همان فرمایش معصوم (ع) تطبیق کنیم که عشق این جماعت و عاشقیشان را برترین اعمال دانسته: «افضل الاعمال انتظار الفرج.» (بهترین اعمال، انتظارفرج است)

آمادگی برای امام زمان (ع) یعنی عشق به امام عصر (ع) یعنی قطع همه وابستگیها غیر از امام زمان (ع) یعنی تمام وجود، ذکر سجود، بود و نبود، همه و همه یک کلام و آن این که: «بقیّة اللّه الّتی لاتخلو من العترة الهادیه ... بنفسی انت من مغیب لم یخل منا ... متی ترانا و نریک ... یابن الحسن المهدی روحی فداک

وفای به عهد بسته شده شیعیان با امام زمان (ع) در یوم المیثاق

نکته دوّم، عمل به سفارش و وصیّت امام عصر (ع) به شیخ مفید است که اگر شیعیان ما که خدای تبارک و تعالی بر طاعت خود موفّقشان بدارد بر عهدی که با ما بسته بودند همدل و همراه می شدند سعادت دیدار ما از آنها دریغ نمی شد ...

بیان اوّل اینکه عهدی که در یوم المیثاق با امام عصر (ع) مبتنی بر جلب رضایت حضرت دوست و پرهیز از گناه و گوش ندادن به حرف غیر خدا و مقابله با شیطان و عدم وقف زندگی خود برای دستیابی به مادّیّات و ... را عمل می نمودیم و در این عمل راسخ بودیم و در بیان دوّم، تفرقه فی مابین خود (جمع شیعیان) را از بین می بردیم، نسبت به یکدیگر مهربان می شدیم، اختلافات را کنار می گذاشتیم، دل تنگی و گله مندی از یکدیگر را فراموش می کردیم، نسبت به هم احساس ذلّت و خضوع می کردیم و احساس کبر و منائت را کنار می گذاشتیم و ... غیبت امام عصر (ع) شکسته می شد و آقإ؛ببظظ حجّت بن الحسن تشریف فرما می شدند لیکن متأسّفانه ....؛ حضرت در ادامه نامه (حتماً با اندوه و غصّه دل) فرموده اند که منتها خبرهایی از شما به ما می رسد که ما را آزار می دهد .... یعنی خبر عدم عمل به عهد با ما بسته شده و یا خدای ناکرده بیعت شکنی، ... و نیز عدم دوست داشتن و مهربانی با یکدیگر و برعکس رحم و مروّت با هم، دشمنی و خصومت با یکدیگر و .....

دورویی مردم نسبت به اهل بیت(ع) و امام زمان (ع)

بدترین عمل و بزرگترین گناه مذکور در قرآن دورویی است: «کبر مقتاً عند اللّه ان تقولوا مالاتفعلون» چرا به هنگام ذکر مصیبت غُربت امیرالمؤمنین (ع) در مدینه و ( - سوره صف آیه 3 یعنی: «این که سخن بگوئید ولی خلاف آن عمل کنید خدا را بسیار به خشم و غضب می آورد.» )

حضرت سیّدالشّهدا در کربلا، قائل به این هستیم که اگر ما در آن مکان حضور داشتیم از ایشان دفاع می کردیم ولی هنگام عمل و یا هنگام یاری بقیّة اللّه الاعظم (امیرالمؤمنین عصر ما) که فرا می رسد، آنچه ادّعا کردیم فراموش می کنیم؟!! آیا این همان دلیل قطع نزول رحمت و تشدید عذاب در عصر معاصر نیست؟!!




:: برچسب‌ها: آمادگی برای ظهور از زبان علما, بزرگان درخصوص آمادگی ظهور چه میگویند

نویسنده : علی
تاریخ : ۱۳٩۱/٧/٦